Václavské náměstí na prahu největší změny za desítky let. Podívejte, co všechno se změní
Zapomeňte na podobu Václavského náměstí takovou, jak ji znáte dlouhé roky. Jedno z nejproslulejších míst republiky, na kterém se nejednou psaly české dějiny, se v posledních měsících doslova mění před očima. Revitalizace, která začala před 20 lety architektonickou soutěží, míří pomalu do finiše. Po více než čtyřech dekádách se do srdce metropole vrátí tramvaje, přibude zeleň a náměstí dostane podobu moderní městské třídy.
Práce na horní části náměstí a tramvajové trati probíhají od července 2024 a skončit by měly na konci roku 2027. Náklady se odhadují na 1,2 miliardy korun, část má pokrýt evropská dotace. Dolní část byla dokončena už v roce 2022 a stála 347 milionů korun.
Jak bude vypadat Václavské náměstí na konci revitalizačního procesu? Přinášíme vám souhrn nejzásadnějších proměn a novinek, na které se již brzy můžete těšit.
Návrat tramvají po více než 40 letech
Ještě před několika desetiletími bylo Václavské náměstí místem, kterým projížděly denně tramvaje. První koňka tudy projela už v roce 1884. Na počátku 20. století vystřídaly koňský potah elektrické vozy, které byly v provozu až do prosince 1980. Tramvajovou linku plně nahradilo metro pod náměstím, které bylo uvedeno do provozu v roce 1978. Brzy se však ukázalo, že byť podzemní dráha pomohla s dopravou na delší vzdálenosti, místní veřejná doprava v centru města se zrušením tramvají zhoršila.
Nyní se koleje vrátí na obě strany středové promenády a propojí Jindřišskou a Vodičkovu ulici s Vinohradskou a Škrétovou ulicí. Po nové trati budou jezdit linky 6, 13 a 21, v noci pak linka 95. Intervaly odjezdů během špičky mají být kolem osmi minut. Pro mnoho lidí to znamená konec zbytečných přestupů a pěších přesunů mezi metrem a povrchovou dopravou.

Václavák se zazelená
Velkou změnou projde i zeleň. Po obou stranách přibude 67 nových lip. Stromy budou vysazené v nových pásech mezi kolejemi a původními alejemi. Aby v náročných městských podmínkách dobře prospívaly, využívá projekt moderní systém půdních buněk Treeparker, který zamezuje hutnění půdy v okolí stromu.
Jednou z nejméně viditelných, ale zásadních proměn je vybudování obří retenční nádrže o objemu 2100 metrů krychlových uprostřed náměstí. Zachycená dešťová voda bude využívána k zavlažování stromů, čímž se sníží spotřeba pitné vody. Pro zeleň navíc představuje mnohem vhodnější zdroj vody, protože není tak studená a neobsahuje chlor.
Nové vstupy do metra
Návrat tramvají přináší i nový vstup do stanice Muzeum na rohu s Washingtonovou ulicí, který slibuje větší kapacitu. Naopak dva výstupy u sochy svatého Václava zmizí úplně, v jejich místě totiž povedou koleje. Nový vstup do stanice Můstek vznikne přímo ve středové ose náměstí.
Unikátní vnitroblok
Rekonstrukci doplní projekt Savarin, který přestaví vnitroblok v centru Prahy v moderní a pulzující uličku. Za návrhem stojí prestižní studio Heatherwick. Střediskem komplexu se stane historická jízdárna obklopená novým náměstím se zahradou, kavárnami, restauracemi, obchody a tržnicí. Do nové tamní galerie by se dokonce mohla přesunout Slovanská epopej.

Náměstí pro lidi
Cílem revitalizace je mimo jiné vrátit ikonickému českému náměstí charakter městského bulváru. Prostor pro auta se zmenší, chodníky a pěší promenáda se naopak rozšíří. Městský mobiliář, od laviček až po podzemní koše, sjednotí studio Olgoj Chorchoj. Zmizí i nevzhledné stánky a jiné provizorní objekty, které hyzdily ráz náměstí.
Zdroje: Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy, CNN Prima News, Pražský patriot, Jakub Cigler Architekti, Wikipedia, Dopravní podnik hlavního města Prahy, Pražský patriot, Opravujeme.to, Novinky.cz, DotaceEU.cz, Facebook, Konstrukce