V noci jsem vlakem přijela na ostravské nádraží. Tenhle zážitek už dlouho z hlavy nedostanu
Cestování vlakem napříč Českem patří k oblíbeným a pohodlným způsobům dopravy. Naše republika se pyšní efektivním a dostupným železničním systémem, díky kterému se lidé snadno dostanou do požadovaných destinací. České dráhy (ČD) zákazníkům nabízejí pestrou škálu spojení i služeb. Vlak sice patří mezi nejkomfortnější dopravní prostředky, přesto je ale potřeba dát si při cestování na pár věcí pozor. Jinak je totiž možné, že se vaše cesta během okamžiku promění v noční můru.
Cesta vlakem přitom není žádná věda. Zvládne to opravdu každý. V dnešní moderní době už lze jízdenky zakoupit online skrz webové stránky či přímo skrz aplikaci Můj vlak. Je možné si zarezervovat konkrétní místo, většina vlaků už také disponuje Wi-Fi připojením, elektrickými zásuvkami, klimatizací a nabídkou jídla či nápojů. Během jízdy si můžete odpočinout, číst si, pracovat nebo studovat. Pohodlí je bezesporu jednou z největších výhod. ČD navíc nabízí i různé slevy na jízdné.
S vlakovými spojeními se tedy zajisté pojí nespočet výhod. Nevýhod je samozřejmě o poznání méně, přesto ale existují. Dejte si pozor na ty největší z nich. Jestliže se je rozhodnete přehlížet, mohou vaši cestu pořádně zkomplikovat.

Žalostný stav zastávek
Součástí cesty vlakem je bezesporu čekání na vlakovém nádraží. A právě tyto veřejné prostory bohužel občas nepatří mezi ty nejpříjemnější. Právě to je jedna z nevýhod – stav nádraží neovlivníte. Některé budovy totiž dlouhodobě chátrají.
Mezi nejznámější nádraží, která by potřebovala rozsáhlou rekonstrukci, patří například zastávka Ostrava-Vítkovice. Jde o nechvalně známé místo, kde se cestující neradi zdržují. Chybí tam příjemné zázemí, lidé tam naopak najdou rozbitá okna, opadanou omítku a chybějící sociální zařízení. Nedostatků si všimlo především velké množství turistů, kteří do Ostravy ve velkém počtu zavítali loni v létě kvůli hokejovému mistrovství světa. „Takhle to není moc hezký obrázek. Člověk vystoupí z vlaku a najde rezivějící, zchátralé nádraží bez pořádných toalet. Naštěstí tu jsou aspoň ty toitoiky,“ řekl fanoušek cestující ze Slovenska.
Chybějící servis
Město si naštěstí žalostné situace bylo vědomo a letos konečně odstartovalo rozsáhlou rekonstrukci, která má za úkol nádraží změnit k nepoznání. Cestující by se měli dočkat příjemného interiéru, nových laviček, toalet i fasády. „Ale až se to opraví, tak to bude určitě krásné nádraží. Líbí se mi ty sloupové hodiny a také to čelo budovy. Bratislavské nádraží také není příliš na chlubení,“ dodal další slovenský fanoušek, který přijel do Ostravy.
Obrovskou nevýhodou byla i absence obchodů s občerstvením. Lidé jsou na cestách častokrát několik hodin, možnost zakoupit si jídlo a pití je tedy klíčová. Ostrava-Vítkovice tuto možnost však dlouho nenabízela. Loni stanice po dobu trvání hokejového šampionátu jedno bistro otevřela, šlo ale o výjimku.

V noci je tam nepříjemně
Není se tedy čemu divit, že pokud jste na toto nádraží zavítali ještě před jeho rekonstrukcí, nečekal vás zrovna příjemný zážitek. V průběhu dne jde především o chátrající prostředí, které nenabízí příliš mnoho komfortu během cestování. V drtivé většině případů vám žádné nebezpečí nehrozí, situace se ale může změnit po západu slunce. A to především kvůli tomu, že se v nočních hodinách kolem budovy pohybují různé partičky. Většinou jde o skupiny lidí bez domova.
„Do Ostravy jsme přijeli nočním vlakem ve 4:00 a museli jsme další dvě hodiny čekat na náš další spoj. Původně jsem si myslela, že to nebude problém, situace na ostravském nádraží mě ale úplně ohromila,“ svěřila se žena, která na zastávku přijela s manželem a dvěma malými dětmi. „Velkým problémem byly především lavičky, které jsou strategicky oddělené tak, aby se na nic nedalo spát. Kvůli tomu ale lidé často postávají všude kolem nebo spí na zemi v koutech. Nebyl to příliš hezký pohled,“ poznamenala.
Důsledně plánujte
V budově se sice pohybovali policisté, dle svých slov se ale příliš bezpečně necítila. „Nádraží by lidem během cestování měla sloužit jako bezpečná a pohodlná útočiště. Zrovna o této ostravské zastávce se to ale říct nedá. Snad to plánovaná rekonstrukce pomůže změnit,“ řekla. Kvůli rozbitým oknům a špatné izolaci navíc byla v budově uprostřed noci nepříjemná zima. Šlo zkrátka o zážitek, který by si rodina nejraději odpustila.
Na druhou stranu ale sebekriticky dodala, že měla výlet také lépe naplánovat. Dlouhé čekání v brzkých ranních hodinách, ještě navíc s dětmi, zkrátka nebylo ideální variantou. „Cestujícím bych doporučila, aby tyhle přestupy a čekání na další spoje nepodcenili. Příště bych určitě raději vyrazila dříve a cestovala přes den. Popřípadě do přestupné stanice dorazila večer a v klidu se vyspala na hotelu. Na první pohled se to nezdá, ale opravdu nejde o komfortní a příjemný zážitek. Poučila jsem se,“ uzavřela.
Jestliže si tedy během výletu naplánujete noční přestup, musíte počítat s tím, že okolní podmínky mohou být přinejmenším zajímavé. Samozřejmě se v Česku najdou i nová a moderní nádraží dělající cestu příjemnější. Musíte ale počítat i s tím, že se stále setkáte se starými a nepříliš udržovanými budovami, které toho příliš nenabízí. Mezi nevýhody cestování vlakem patří i fakt, že časové odjezdy spojů jsou dané a vy se jim musíte podřídit. Přesto si ale cestu lze naplánovat tak, abyste se během ní cítili dobře.