Tohle líbivé auto byla největší chyba mého života. Nekupujte ho, ať nelitujete jako já
Na první pohled působí elegantně a luxusně. Pro mnohé byla Audi A6 nebo A8 snem, který si nakonec skutečně splnili. Jenže právě tato volba se pro tisíce majitelů stala obrovským zklamáním.
I když design působí nadčasově a interiér je komfortní, za lesklým pozlátkem se skrývá celá řada drahých a nepříjemných pastí.
Vypadá jako výhra, ale realita je jiná
Modely Audi A6 C6 (2004 až 2011) a A8 D3 (2002 až 2009) byly v době svého uvedení technologicky na výši. Adaptivní tempomat, vzduchové odpružení, multimediální systémy a výkonné motory tehdy ohromily i náročné řidiče.
Právě tato technologická vyspělost je ale častým zdrojem problémů. Elektronické systémy stárnou a poruchy nejsou výjimkou. Řídicí jednotky, systém MMI, parkovací senzory, nebo airbagové moduly selhávají s nepříjemnou pravidelností. Opravy jsou drahé a často se musí opakovat.
Na fóru tipcars.com jeden uživatel popisuje: „Za tři roky jsem do opravy elektroniky nacpal přes 70 tisíc. Nejhorší je, že nikdy nevíte, co selže zítra.“

Převodovky, které zvednou krevní tlak
Obě řady často využívají automatické převodovky Multitronic a Tiptronic. Zvláště Multitronic, který používá systém s plynule měnitelným převodem, je proslulý svou poruchovostí. Opotřebení lamel, vytahané řetězy a vadné řídicí jednotky způsobují cukání, ztrátu výkonu nebo úplné vyřazení převodovky z provozu.
Mnozí mechanici nedoporučují tyto převodovky vůbec opravovat, ale doporučují výměnu za repasovanou. Cena se však může pohybovat v řádu desítek tisíc korun a ani to nezaručuje, že se problém nebude opakovat.
Vzduchový podvozek. Komfort, který bolí
Audi A8 D3 a vyšší verze A6 C6 často spoléhají na vzduchové odpružení, které je pohodlné, ale zároveň velmi citlivé. Systém obsahuje měchy, kompresor a elektronickou řídicí jednotku.
Stačí prasklý měch nebo selhání kompresoru a vůz zůstane doslova na zemi. Oprava jednoho měchu vyjde na několik tisíc, ale kompletní výměna všech komponent se může přiblížit částce 60 až 80 tisíc korun.
Motory, které neodpouštějí
Zvláště dieselové motory 3.0 TDI a 4.2 TDI bývají označovány jako problematické kvůli svým rozvodům. Ty jsou umístěny vzadu u motoru, což znamená nutnost jeho vyjmutí při výměně. Samotná výměna rozvodů může přesáhnout 80 až 100 tisíc korun.
Problémem bývá i opotřebení řetězových napínáků, které způsobuje kolísání napětí a riziko přeskočení řetězu. To může vést k vážnému poškození motoru.
Na fóru řidiči často píší, že je „tohle auto sen, který se po pár letech promění v noční můru“.

Reálné zkušenosti mluví za vše
Mnozí majitelé uvádějí, že během několika let do auta investovali více, než kolik stála samotná koupě. Přitom nešlo o zanedbané kusy, ale o vozy s pravidelným servisem.
„Za dva roky jsem do Audi A6 C6 nacpal skoro 150 tisíc. Pořizovací cena byla 190 tisíc. Teď ho prodávám za třicet a jsem rád, že se ho vůbec někdo ujal,“ popisuje majitel v jedné z recenzí.
Proč si je lidé pořád kupují?
Audi A6 C6 i A8 D3 mají stále silnou vizuální přitažlivost. Elegantní vzhled, prémiový interiér, silné motory a nízké ceny ojetin v bazarech působí jako lákadlo. Jenže to je právě past, do které se mnoho kupujících chytí.
Náklady na provoz a údržbu zůstávají vysoké i po letech a není výjimkou, že za rok zaplatíte více než udržovaný majitel novějšího vozu nižší třídy.
Stojí to vůbec za to?
Audi A6 C6 a A8 D3 jsou vozy, které osloví vzhledem i výbavou. Ale to je tak všechno. Složitá konstrukce, poruchová technika a drahé opravy dělají z těchto vozů rizikovou investici.
Zkušenější motoristé si je mohou dovolit, pokud mají dílnu a znalosti. Pro běžného řidiče však bývají spíš zdrojem stresu a výdajů.