Za socíku ho mělo jen pár vyvolených. Kdo má to štěstí a zůstalo mu v garáži dodnes, je milionář
Tradice automobilky Tatra už dávno přesahuje 100 let. Během této doby vzešlo z její výroby několik dnes už legendárních vozů, které v současné době mají velkou sběratelskou hodnotu. To je i případ osobního auta původně určeného pouze pro ty nejvyšší státní představitele vládnoucí komunistické strany.
Pohodlný sedan Tatra 613 se pro komunistické papaláše začal vyrábět v 70. letech. Omezená výroba tohoto vozu spolu s jeho legendární pověstí z něj činí velice zajímavý obchodní artikl. Pokud byste se rozhodli některou z Tater 613 dnes prodat, zájemci vám dost možná nabídnou částky značně přesahující milion korun.
Výjimečná reprezentativní limuzína
Tatra verze 613 byla od samého počátku navrhována jako reprezentativní vozidlo pro vládní činitele. První její prototypy pocházely z Itálie a vznikly už v roce 1969, karoserii auta měla totiž na starosti firma Carrozzeria Vignale pod vedením designéra Alfreda Vignale. Nový vůz v mnohém navazoval na o něco starší sérii 603. Tatra 613 překvapila ve své době zejména odklonem od aerodynamického řešení karoserie, které bylo pro vozy z Kopřivnice po dlouhé roky tolik typické. Vyznačuje se proto specifickou hranatou karoserií, podle které ji bezpečně poznáte.

Vozy 613 měly stále osmiválcový motor umístěný v zadní části auta, ten dokázal auto rozpohybovat až k rychlosti 190 kilometrů za hodinu. Do výroby se 613 dostala až v roce 1975. Nejednalo se ale v tomto případě o tradiční sériovou výrobu. Auto nebylo na trhu volně dostupné, vyrábělo se v pobočném závodě Tatry v Příboře, a to pouze v malém množství, protože se jednalo o vůz určený pouze vybraným osobnostem. Jelikož byla výroba omezená, náklady na jeden automobil byly poměrně vysoké. I z důvodu této limitovanosti se dnes jedná o vůz značné hodnoty.
Speciální interiér i sanitní vůz
Od počátku výroby v roce 1975 se nakonec Tatra 613 v různých variacích vyráběla až do roku 1996, vzniklo však jen něco přes 10 tisíc kusů. Vzhledem k jejímu zamýšlenému využití jako reprezentativního vozidla pro různé vysoce postavené hodnostáře, byly tomuto účelu přizpůsobeny i jednotlivé verze auta. Například Tatra 613 Special s prodlouženou karoserií byla určena pouze pro čtyři pasažéry s cílem zajistit v zadní části vozu co největší pohodlí. K dispozici byl v tomto konkrétním autě dokonce i minibar.
Vyrobeno bylo také několik zvláštně upravených kabrioletů určených pro přehlídky. Některé verze 613 byly osazeny upravenou karoserií pro sportovní účely. V 80. letech se navíc začalo vyrábět několik levnějších variant vozu 613, které disponovaly plastovou čelní maskou. Výroba auta pokračovala i po revoluci ještě v 90. letech. Tehdy vyrobená Tatra 613-4 Mi Long Electronic byla prvním českým vozem s palubním počítačem a světlo světa spatřila v této době také verze upravená jako sanitka, se zadní částí uzpůsobenou pro převoz pacientů.

Cena Tatry 613 dnes přesahuje milion
Omezená výroba zajistila vozům ze série 613 punc výjimečnosti už ve své době, tomu odpovídala i cena, která byla nastavena nad 200 000 Kčs. Většina vozů ale stejně k dostání na běžném trhu nebyla. Vlastníkem některé z 613 se nemohl stát každý. Pokud byste se ale k tomuto autu dostali dnes, můžete se radovat. Cena jednotlivých variant Tatry 613 se různí, ale v aukcích autobazarů šplhá obvykle pořádně vysoko.
Zejména modely se zvláštní výbavou se dnes cenově vyhoupnou dost přes milion korun. Verze, které byly vyráběny v největším množství, především 613-2 nebo 613-3, se začínají prodávat za částky kolem 300 tisíc, ale podle stupně zachovalosti se objevují i za více. Naproti tomu 613 Special je k dispozici za téměř milion a půl. Čím víc nestandardní výbava, tím vyšší je dnes cena legendárního limitovaného vozu od Tatry.