V Globusu se objevily přístroje, ze kterých jsou zákazníci zmatení a neumí je používat. Nejvíce si stěžují důchodci
Řetězce nechtějí zůstávat pozadu, a tak do svých prodejen zavádí různé technologie, které mohou zákazníkům usnadnit nákup. Ne vždy se to ale podaří. Méně technicky zdatní lidé mohou mít problém pochopit, jak se podobné vychytávky používají.
Zejména starší lidé mají problém se adaptovat na nové technické vychytávky, mezi které patří i samoobslužné pokladny. Ty zejména seniorům připadají příliš složité na obsluhu, a tak se raději vydávají na klasické pokladny za prodavačkami. Podobně to funguje i v řetězci Globus, který zákazníkům už poměrně dlouhou dobu nabízí možnost nákupu se skenerem.

Skenery jsou pro některé zákazníky velkou neznámou
Nakupování se skenerem není složité. Ve skutečnosti má za cíl nakupování maximálně usnadnit a zajistit, aby měl zákazník všechny potřebné informace již při nakupování. Díky Scan&Go si mohou lidé po naskenování vkládat zboží přímo do tašky – a to tam může zůstat až do konce nakupování, není nutné ho vyskládávat na pás, ani u samoobslužné pokladny. To ušetří nejen čas, ale také námahu spojenou s manipulací se zbožím.
Při nakupování se Scan&Go má zákazník také neustále přehled o výši ceny svého nákupu. Pokud tedy má omezený rozpočet, nemusí složitě sčítat ceny položek v hlavě, ale jednoduše sledovat displej skeneru. Ten má spoustu výhod, což jen dokazuje, že cílem Globusu skutečně bylo zákazníkům maximálně usnadnit nákup. Řetězec se ale bohužel nezavděčí všem.
„Já těmto vymoženostem prostě nerozumím. Nechci nakupovat s žádným skenerem, chci si vybrat svoje zboží, dát ho prodavačce na pás a zaplatit. To mi přijde jednoduché. Chodit po obchodě se skenerem mi připadá jako zbytečná komplikace navíc,“ popisuje svou zkušenost zákazník, kterého jsme se v pražském Globusu zeptali, proč skener nepoužívá.
A jak tedy skener funguje? Pojďme se na to podívat detailněji:
- Při vstupu do obchodu naskenujete svou věrnostní kartu Globus a vezmete si skener
- Vybrané zboží vždy naskenujete tak, že na něj namíříte skenerem ze vzdálenosti cca 15 cm a stisknete tlačítko (zboží bez štítku opatříte speciálním štítkem v daném oddělení)
- Zboží vložíte do tašky nebo nákupního košíku
- Po dokončení nákupu vyhledejte pokladnu Scan&Go, kde naskenujete kód potřebný k ukončení nákupu a za nákup zaplatíte.

Senioři odmítající technologie škodí sami sobě
Spousta seniorů odmítá novodobé technologie, protože se jim jednoduše nechce seznamovat s něčím novým a učit se správný postup. Jenže tímto chováním jdou sami proti sobě, protože cílem podobných vychytávek je usnadnění, zrychlení a zpříjemnění nákupu. „Nevyužívám ani skenery, ani samoobslužné pokladny. Připadá mi to jako nesmysl. Proč bych měl obchodům zadarmo pomáhat s jejich prací? Jen ať to zboží naskenují za mě,“ říká rozčílený senior, který v Globusu nakupuje běžně, ale chodí vždy jen na klasickou pokladnu, kde platí hotově.
Senioři ale pochopitelně nejsou jediní, kteří jsou ze skenerů zmatený. Příliš složité připadají také podstatně mladším lidem, kteří se obávají, že by při používání takové věci něco pokazili. „Ráda bych skener vyzkoušela, ale trochu se toho bojím. Co když to celé pokazím a prodavačky si budou myslet, že jsem naprosto neschopná? Raději budu dál chodit na samoobslužnou pokladnu, kde se nemusím s nikým bavit. To mi vyhovuje nejvíc,“ říká zákaznice, jež skener nevyzkoušela ze strachu. Globus přitom skenery do svých prodejen nainstaloval už před mnoha lety.