Japonští turisté otevřeně: Navštívit Česko byl moc špatný nápad. Nejvíce nás zklamala Praha
Česká republika patří mezi oblíbené dovolenkové destinace zahraničních turistů. Velmi populární je především Praha, která se pyšní krásnou architekturou, bohatou kulturou a skvělým jídlem i pitím. Ačkoliv se většinou od hostů dočká pozitivních recenzí, u jednoho národa až z daleké ýchodní Asie má momentálně špatnou pověst.
Japonských návštěvníků v Česku potkáme mnoho. Naše země je pro ně na cestovatelském seznamu totiž hodně vysoko – před propuknutím koronavirové pandemie jich k nám zavítalo okolo 147 760 ročně! Během následujících let si ovšem naše hlavní město u obyvatel Země vycházejícího slunce značně pošramotilo reputaci. A to hned z několika důvodů. Nyní se Česká republika snaží o obnovení zájmu Japonců cestovat do Evropy.
„V předcovidovém roce do Česka zavítalo 147 760 Japonců. Loni však jen něco málo přes 22 tisíc, letos za první tři měsíce ale už 7 911. Hosté z Japonska se tedy vracejí, nejčastěji přitom míří do hlavního města. Také rádi navštěvují Jihočeský a Jihomoravský kraj.“ říká ředitel zahraničního zastoupení České centrály cestovního ruchu – CzechTourism pro Japonsko Štěpán Pavlík.
Zdali se tedy Česku podaří napravit si reputaci a náš národ si opět získá japonskou přízeň, se brzy uvidí.

Nerespektování zdraví ostatních
Japonci jsou známi svou disciplínou, pracovitostí a respektem k pravidlům i autoritám. Když se začal šířit covid, tamní obyvatelé respektovali nastavená nařízení – omezení společenských aktivit, respektování osobního prostoru a nošení roušek. Jakmile byl svět z nejhoršího venku a opět se otevřely hranice a povolilo cestování, Japonci stále upřednostňovali preventivní opatření. Právě nošení roušky pro ně bylo důležité, v Česku se ale dle vlastních slov pochopení nedočkali.
„Byl rok 2022 a koronavirus stále dozníval. V Praze všichni chodili bez roušky, přitom se na mnoha místech pohybovalo hodně lidí. Viděl jsem, jak někteří kašlali i smrkali, ale nikdo se s rouškou neobtěžoval,“ napsal na diskuzní fórum na sociální sítí Facebook jeden z turistů. A ostatní mu dávali za pravdu. „Prahu jsem navštívila minulý rok. Bylo neuvěřitelné, jak byli lidé neohleduplní. Někteří byli na první pohled nemocní, měli rýmu a kašel, roušku ale neměl nasazenou nikdo.“ napsala další turistka.
Právě hygienické návyky Čechů byly u japonských turistů častým tématem.
Nedostatečný úklid
Některé zklamala i úroveň čistoty v některých hotelech. Samozřejmě záleží, v jaké lokalitě a za jakou cenu si ubytování vyberete. Japonci se nicméně shodli, že české standardy se těm japonským ve většině případů vůbec nepřibližují.
Svou zkušenost popsal host, který se ubytoval v hotelu kousek od Prahy. „Vybral jsem si tříhvězdičkový hotel a myslel si, že bude vše v pořádku. Po příjezdu na mě čekal šok – povlečení na sobě mělo fleky, na podlaze byl prach. Po příchodu na snídani na mě čekaly špatně umyté skleničky a talíře,“ říká zklamaně turista. Dodal, že ačkoliv si nezaplatil to nejlepší ubytování, přesto čekal, že obecná úroveň hotelů bude u nás lepší.
Řidiči to stále zkouší
Především Prahu pak už několik let trápí problém s nepoctivými taxikáři. Bylo evidováno nespočet případů, kdy řidiči turisty „natáhli“ a zkasírovali je o kolikrát i mnohonásobně vyšší částku, než kolik je cesta doopravdy stála. Proti jejich nekalým praktikám už zasáhlo i samotné Letiště Václava Havla.
„Na základě aktuální situace přistupujeme k dalším krokům. Zajišťujeme nepřetržitou přítomnost pracovníka ostrahy letiště před Terminálem 2, a to v režimu 24/7. Tento pracovník bude přímo na místě dohlížet na dodržování provozního řádu a slušné chování vůči cestujícím. Připravujeme také další úpravy značení uvnitř i v okolí terminálů,“ říká mluvčí letiště Denisa Hejtmánková.
Obsluha letiště se nyní snaží apelovat na všechny cestující, aby využívali oficiálního provozovatele taxislužby, kterým je od roku 2023 firma Uber. Předtím tak bylo mnohem snazší spadnout do rukou podvodníků. A právě poctiví Japonci tyto podvodné praktiky těžce nesli.

Pozor na drahé zboží
Hojně si stěžovali i na předražené jídlo a pití, především v centru hlavního města. Plechovka piva za 150 Kč, balík vod obsahující 6 lahví za 914 Kč. I to jsou cenové „klenoty“, kterými se bohužel Praha může pochlubit. Prodejci často spoléhají na to, že zahraniční turisté netuší, kolik takové věci stojí v normálních supermarketech.
Navíc si návštěvníci mnohokrát nejsou jistí naší měnou – v mnoha případech ji vidí poprvé a neví, že například 150 Kč se rovná 6 eurům. A to by za jedno pivo byl ochotný zaplatit málokdo.
„Šel jsem v historickém centru Prahy do obchodu a chtěl si koupit pár základních věcí. Na pokladně mi naúčtovali 834 Kč, přitom jsem měl v košíku vodu, pár věcí ke svačině a nealkoholické pivo,“ píše jeden z japonských turistů. Ten sumu zaplatil – nejdříve si myslel, že je to v pořádku. Až později přišel na to, že ho výlet do místní večerky přišel pěkně draho. „Evropu mám vcelku procestovanou a v žádné jiné zemi jsem se s tímto nesetkal. Bylo to pro mě opravdu zklamání,“ dodává.
Nezbývá tak doufat, že se Česku povede napravit si pověst a zájem o naši zemi u asijských cestovatelů opět stoupne. Čísla před koronavirovou pandemií nebyla vůbec špatná, aktuálně se ale naše země ze strany Japonska potýká s hlubokým propadem. A po čtení zkušenostní japonských cestovatelů se vlastně není čemu divit.