Za komančů toto řezníci schovávali jen pro rodinu a kamarády. Teď to navezli do Lidlu za fantastickou cenu
Vznikl v 60. letech jako česká alternativa k nedostatkovému uheráku, dnes patří mezi nejprodávanější tuzemské uzeniny. Nic na tom nezměnila ani měnící se poptávka spotřebitelů, kteří po revoluci mohli vybírat z velkého množství zahraniční konkurence. Tenhle ikonický salám teď navíc Lidl nabízí za nízkou cenu.
Historie salámu Vysočina se začala psát paradoxně v textilním závodě. V obci Hodice na Jihlavsku původně vyráběli sukna, ve 20. letech ale přesedlali na výrobu uzenin. A právě tady spatřila, z rozkazu tehdejšího režimu, světlo světa první Vysočina. Psal se rok 1967 a tehdejší zakladatelé možná ani nenapadlo, že si tento režimem vypiplaný salám zamilují i budoucí generace. Za úspěchem však nestojí jenom receptura, ale i lidé, kteří ji s respektem udržují při životě.
Národní salám z Vysočiny
Původní zadání totiž znělo jasně. Vytvořit dostupný a kvalitní salám, který by mohl nahradit maďarské speciality. Inspirace byla zjevná, tehdy totiž frčely náhražky typu Kofola, které měly uspokojit touhy Čechoslováků po zahraničním zboží. Vysočina ale nevznikla hned, byla výsledkem řady pokusů o doladění chutí i postupů. Teprve potom se tenhle salám ve velkém rozšířil po celé zemi a stal se doslova národní uzeninou, kterou postupně začaly vyrábět snad ve všech větších masokombinátech.

Tradiční výroba stále pokračuje
V některých závodech dodnes přetrvává poctivá ruční výroba. Maso se zpracovává pomocí kutru, zařízení, které suroviny rozmělní a promíchá, vzniklou hmotou se naplní „obaly“ a hotové štangle salámu se nechají dva týdny sušit. I když se tahle receptura nemění, výsledek není nikdy úplně stejný, a to je právě to kouzelné. V době, kdy se trendy v jídle střídají rychleji než roční období, je fajn narazit na stálici, která si své místo na stole drží po několik generací.
Zájem neklesá ani mezi mladšími spotřebiteli. Přestože pro někoho může být Vysočina přežitkem mezi uzeninami ze všech koutů světa, pro řadu lidí pořád představuje víc než rychlé jídlo. Vysočina chutná pořád stejně, je autentická a s každým kolečkem salámu si můžeme vychutnat i příběh, který za desítky let své existence napsala. V době gastronomických experimentů tak představuje možnost najít si cestu zpátky k surovinám, které dobře známe.
Lidl přináší poctivý salám za příznivou cenu
A teď skvělá zpráva, štangli Vysočiny o hmotnosti 700 gramů koupíte od pondělí 19. května v Lidlu za úžasných 96,90 korun. V přepočtu za necelých 14 korun za 100 gramů. V době, kdy ceny potravin stoupají nahoru, působí taková nabídka až neuvěřitelně. Tahle Vysočina z Lidlu z masny Pikok se vyznačuje tradiční chutí, charakteristickou barvou, pevnou konzistencí a vůní, která je pro Vysočinu typická.

Chuť, která přežila režimy
Za socialismu představovala Vysočina kompromis mezi cenou, kvalitou a trvanlivostí. Dodnes představuje univerzální potravinu, která se hodí do salátů, k pivu, na chlebíčky, švédské stoly nebo jen tak, na chuť, s krajícem čerstvého chleba. A není to jen výlet do vzpomínek, je to produkt, který se dokázal přizpůsobit době, aniž by ztratil svůj charakter. Díky akci v Lidlu si můžete tenhle kompromis dopřát i dnes, s tím rozdílem, že nemusíte stát frontu, aby na vás zbylo, ani se zrovna znát s řezníkem.
Až půjdete do Lidlu, mrkněte do chlaďáku. Možná vás přepadne chuť na kousek poctivé uzeniny, která přežila režim i příliv silné konkurence ze zahraničí. A navíc za cenu, kterou by za komunistů záviděli i nejlepší kamarádi řezníků.