Další pohroma z Bruselu: Od 1. ledna 2026 začne platit tento nesmysl
Pro auta prodávaná v Evropě začnou platit nová pravidla. Pokud chtějí automobilky od Euro NCAP získat maximální hodnocení v oblasti bezpečnosti, musí změnit několik věcí, na které už si mnozí lidé ve svých automobilech zvykli. S největší pravděpodobností to ale větší část řidičů spíše ocení.
Euro NCAP provádí nárazové zkoušky automobilů, díky kterým zjišťuje, jestli jsou bezpečné. Testovaným autům pak dává hodnocení bezpečnosti Euro NCAP – nejvíce lze získat 5 hvězdiček. Od příštího roku budou nové požadavky, které automobilky splnit sice nemusí, ale získaly by méně bodů. Z toho důvodu lze očekávat, že se změnami budou automobilky řídit, aby si zachovaly co nejvyšší počet hvězdiček.

Dotykové obrazovky bez tlačítek nejsou zcela bezpečné
Odborníci mají obavy, že dotykové obrazovky v automobilech nejsou ani zdaleka natolik bezpečné jako klasická tlačítka. Z některých vozů už však tlačítka zmizela téměř všechna a zůstaly jen obrazovky. Výrobci si tímto způsobem snižují náklady a také tím reagují na současné trendy. Nicméně skutečnost je taková, že je absence tlačítek spíše nepohodlná, nebezpečná a navíc snižuje soustředění řidičů.
„Nadužívání dotykových obrazovek je celoodvětvový problém, protože téměř každý výrobce vozidel přesouvá klíčové ovládací prvky na centrální dotykové obrazovky, což nutí řidiče odtrhnout zrak od vozovky a zvyšuje riziko nepozornosti při nehodách,“ sdělil pro Times Matthew Avery, ředitel pro strategický vývoj v Euro NCAP.
Do automobilů by se v roce 2026 měla vrátit tlačítka
Sdružení Euro NCAP, které spolupracuje s Evropskou komisí nebo Mezinárodní automobilovou federací, došlo k závěru, že by se měla některá tlačítka do aut v roce 2026 vrátit. Aby tedy automobily získaly maximální hodnocení bezpečnosti, musí používat tlačítka, páčky pro výstražná světla nebo číselníky, stěrače čelního skla, volání SOS a klakson. Jedná se o poměrně základní seznam tlačítek, který by se pravděpodobně v budoucnu mohl ještě rozšířit. V takovém případě by existoval minimálně dvouletý interval, aby se výrobci mohli na změny dostatečně připravit. Jak nejspíš správně tušíte, tato změna bude představovat problém zejména pro automobily Tesla, interiér s minimem tlačítek mají i vozy Volkswagen.
Je třeba uvést, že tyto změny nebudou pro automobilky povinné. Většina z nich však bere hodnocení Euro NCAP velmi vážně a pokud by přišly o určitý počet hvězdiček, mohl by to pro ně být značný problém. Zejména zákazníci by tyto automobily mohli považovat za méně bezpečné a pořídit si takové, které má plný počet hvězdiček.

Řidičům vadí i další chybějící tlačítka
Trend beztlačítkového ovládání je v plném proudu i přesto, že se to mnohým řidičům příliš nelíbí. V autech už běžně chybí také tlačítka pro ovládání klimatizace nebo hlasitosti hudby. Měnit hlasitost hudby během jízdy na dotykovém displeji má skutečně do pohodlného ovládání daleko. Lidé v diskuzi na sociálních sítích také vyjádřili své obavy ohledně případných oprav. Vyměnit nefunkční tlačítko je podle mnohých mnohem jednodušší a levnější záležitost než řešit celý nefunkční displej.
Tyto změny zatím oficiálně neplatí, ale podle Matthewa Averyho z Euro NCAP, ředitele pro strategický vývoj, usilovně pracuje na tom, aby byly nové požadavky přijaty v roce 2026. Výrobci automobilů jsou si podle něj této změny vědomi a podporují ji.