Proč byste si měli vždy zkontrolovat účet z restaurace? Díky tomuto triku navyšují cenu jídla až o 500 kč
Objednat si jídlo v podniku, najíst se, přiložit kartu na platební terminál a odejít. To je dnes běžná praktika mnoha zákazníků. Tento scénář je při placení velmi rozšířený, a to především v případech, kdy spěcháte nebo si kupujete jídlo a pití s sebou. Kontrolujete ještě účtenky, zdali celková suma souhlasí? Dávejte si dobrý pozor, abyste nenaletěli na nový trik, který zkouší některé bary a restaurace. Jestli máte pocit, že platíte víc, než byste měli, lístek zkontrolujte. A pokud tam najdete tuto položku, rozhodně nad ní nemávněte rukou.
Ať už jde o návštěvu restaurace, bistra nebo kavárny, pravděpodobně zvážíte, že obsluhu odměníte finančním obnosem navíc. Dýško, tuzér nebo spropitné – všechny tyto výrazy označují odměnu pro obsluhu za dobře odvedené služby. Dnes už se jedná o normální jev, rozhodně ale nejde o nutnost. Nechání spropitného vám nikdo nařídit nemůže. Některé restaurace ale zkouší způsob, jak ze zákazníků dostat ještě více peněz. A využívají k tomu právě spropitné.

Nejde o normu
Dýško také slouží jako jakási zpětná vazba pro obsluhu i celý podnik. Zákazníci totiž díky němu mají šanci celkový servis odměnit nad rámec výsledné ceny. Mají ale právo na možnost volby – spropitné dát mohou, ale nemusí. A to i v případě, že bylo vše v pořádku. V České republice je jeho výška čistě na vás. Do automatického navýšení finální ceny vás nikdo nutit nemůže. Ne všichni zákazníci to ale vědí, a tak se nechtěně mohou stát oběťmi nového triku. Nekalá praktika má o několik procent navýšit celkovou útratu hostů. Jelikož se nejedná o dramatický nárůst výsledné útraty, někteří lidé si toho ani nevšimnou. A pokud ano, mohou to považovat za normální. Nenechte se rozhodit, o běžnou praktiku rozhodně nejde.
Nelegální způsob
O co se tedy jedná? O automatické započtení dýška. Některé restaurace vám totiž k výsledné částce také připíšou spropitné, většinou jde o 10 % z útraty. To je ale u nás nelegální! Jeho automatické naúčtování podle českého zákonu v pořádku není. „Restaurace musí předem spotřebitele informovat o konečné ceně. Nesmí mu tedy naúčtovat nic navíc, o čem nebyl dopředu informován,“ říká odbornice Gerta Mazalová. Jako spotřebitel musíte být o ceně informován dopředu. Nemusíte se tedy bát, že byste si cenu jídla, pití a služeb museli složitě počítat. Podnik je povinen vám veškeré informace ohledně cen sdělit dopředu, a to včetně všech poplatků a daní.
„Spotřebitel má být o ceně informován jasně a srozumitelně, a pokud ta informace o ceně je uvedená nějakým titěrným písmem, je to v podstatě ekvivalent jejího neposkytnutí,“ dodává Mazalová. Nenechte se tedy nachytat. Jste povinni být o všem informováni a dýško je zcela dobrovolné. Jestliže vám ho podnik naúčtuje bez vašeho vědomí, obsluze to oznamte a částku platit nemusíte. V krajních případech se lze obrátit i na policii – jde o nelegální praktiku.
Dohlíží i ČOI
Před tímto nechvalně známým fenoménem varuje i Česká obchodní inspekce (ČOI). Podniky tím totiž porušují zákon o ochraně spotřebitele, za což hrozí pokuta až 5 milionů korun! „Na restaurace, které zákazníkům neoprávněně účtují vyšší částky či automaticky započítávají spropitné, inspekce upozorňuje dlouhodobě,“ píše web Aktuálně. Jde především o podniky v Praze, setkat se s tím nicméně můžete kdykoliv. Pamatujte, že se lze bránit.

V zahraničí je to normální
Automatické spropitné je v některých zemích normální, u nás tomu ale tak není. Setkat se s ním můžete například ve Spojených státech amerických. Tam se běžně počítá se sumou mezi 15-20 % „V lepších restauracích je často spropitné již započítáno pod pojmem servisní poplatek, což podle experta na etiketu Williama Hansona znamená, že další dýško dávat nemusíte,“ píše web Novinky. Tuzér vám obvykle k celkové útratě naúčtují i Itálii, v Portugalsku či Španělsku je poplatek za služby většinou zahrnut v ceně. I tak je ale slušnost obvyklých 10 % přidat. Například v Norsku, Dánsku či Švédsku si naopak na spropitné nepotrpí. Samozřejmě platí, že jiný kraj, jiný mrav. Co je ale v jiných státech normální, u nás může být nepřípustné. A v případě automatického spropitného tomu tak skutečně je.
Slušnost, ne povinnost
Jestli jste byli se servisem i samotným jídlem či pitím spokojeni, je slušnost podnik odměnit dýškem. Celé je to ale čistě na vás. Přece jen se jedná o slušnost, nicméně jde o dobrovolný krok. V momentě, kdy se dozvíte, že vám restaurace spropitné naúčtovala bez vašeho vědomí, jednejte. A rozhodně si nenechte informaci pro sebe. „Pokud se informace rozšíří, že si restaurace takto počíná, tak jí hrozí, že přijde o zákazníky – a myslím si, že to je trest daleko horší než pokuty od ČOI, kam se může zákazník samozřejmě také obrátit,“ říká Mazalová. Teď už tedy víte, jak to u nás chodí a na co máte právo. Nenechte se tak obalamutit a servis odměňte dle vašeho uvážení.