Prodavač v Penny anonymně přiznal: Tohle děláme z ovocem, které nám spadne na zem. Zůstala jsem v šoku
Co se děje, když se zákazník nedívá? Spoustu lidí někdy napadla otázka, co dělají prodejci s ovocem a zeleninou, které vypadnou ze své bedýnky na zem. Odpověď je ale naprosto jednoduchá. A mnohé příjemně překvapí.
V supermarketech se děje spousta věcí, o kterých zákazníci neví nebo je jen tak nevidí. A rozhodně není řeč jen o večerním úklidu či provádění inventury. Často se objevují otázky týkající se hlavně nakládání se sortimentem ovoce a zeleniny. Víte, co se děje s těmi kusy, které po cestě k zákazníkovi nedopatřením upadnou prodavačům z bedýnky?
Je to jinak, než si mnozí myslí
Řada lidí má za to, že každý kousek, který prodavačům upadne na zem, je jednoduše navrácen na své místo k ostatnímu zboží. To je z části pravda. Neplatí to ale ve všech případech. Jestliže například jablko, pomeranč nebo banán upadne na zem a neutrpí při tom žádnou újmu, je pochopitelně umístěn zpět do bedýnky. Není logicky důvod se jej zbavovat. Koneckonců snad každý člověk zakoupené ovoce a zeleninu před konzumací vždy nejdříve omyje.
Co se ale stane, když se zboží při pádu nějak poškodí? Záleží, do jaké míry je zničeno. Pokud je kousek ovoce či zeleniny jen lehce otlučený, prodejci se jej následně v drtivé většině případů snaží prodat například jako součást tašek či bedýnek se zlevněným zbožím. A když je poškození většího rázu, stává se zboží neprodejným. Je tedy nekompromisně odepsáno a prodejce se jej zbaví. V žádném případě ho, jak se spousta lidí mylně domnívá, nevrací zpět do regálu a nesnaží se ho prodat za každou cenu.
Sem tam pochopitelně zákazník může narazit na zboží, které je nějak poničené či je nevalné kvality. V takovém případě se ale jedná jen o nedopatření.

Kontrola po celý den
Prodavači se sortimentu s čerstvým ovocem a zeleninou věnují průběžně celý den. Kontrolují jej jak během klasické otevírací doby, tak pochopitelně i ráno předtím, než se prodejny otevřou. Snaží se přitom zachytit takové kusy, které úplně nevyhovují jejich standardům a následně je prodávají se slevou.
V prodejnách Lidl tak můžete najít papírové tašky s různorodými potravinami, mezi kterými najdete spoustu druhů ovoce a zeleniny, jež možná nejsou nejkrásnější, ale stále z nich můžete připravit celou řadu lahodných pokrmů.
Podobně se zbožím s mírným defektem nakládá i třeba obchodní řetězec Penny. Ten v dubnu 2024 spustil akci s názvem Neplýtváme s Penny, v rámci které mohou zákazníci nakoupit speciální balíčky za cenu 79 korun. V nich kromě ovoce a zeleniny najdou třeba i pečivo, mléčné výrobky a uzeniny, u nichž se blíží datum jejich spotřeby. Penny navíc garantuje, že hodnota výrobků v balíčkách je minimálně dvojnásobná oproti prodejní ceně. Je ale nutné říct, že na balíčky nenarazíte všude. K dispozici jsou jen ve vybraných prodejnách, jejichž seznam je uveden na stránkách řetězce. Například v Praze se neprodávají vůbec.

Stop plýtvání jídlem
Celosvětově je plýtvání jídlem velký problém. Uvádí se, že až 1/3 veškerých vyprodukovaných potravin se znehodnotí. Právě proti tomu se snaží i obchodní řetězce různými způsoby bojovat. Jak bylo zmíněno, některé se snaží zboží prodat za výhodnější cenu. Jiné, například Albert, pak neprodané zboží, jež je stále bezpečné pro konzumaci, darují do potravinových bank.
Albert na svých stránkách uvádí, že v loňském roce daroval potřebným zhruba 3 800 tun jídla. Pro rok 2025 by rád toto číslo zaokrouhlil na 4 000 tun. S poměrně revolučním nápadem v loňském roce přišel i řetězec Tesco. Ten chce začít ve Velké Británii z neprodaných potravin vyrábět potravu pro zvířata. Tento způsob zpracování potravin je aktuálně ve fázi testování.