Prodavačka Albertu anonymně: Prozradím, odkud bereme pečivo. Nákup si pak možná lépe promyslíte
V každém supermarketu si denně můžete koupit čerstvé pečivo. Pokud přijdete ve vhodnou denní dobu, bude navíc teplé. Přemýšleli jste ale někdy o tom, odkud se vlastně na prodejnu dostává? O tom promluvila jedna ze zaměstnankyň řetězce Albert.
V supermarketech je k dostání skutečně pestrá škála pečiva všeho druhu. Jeho původ se ale může poměrně významně lišit. Zatímco některé druhy pocházejí od velkododavatelů, jiné z vlastní pekárny daného řetězce. Speciální kategorií je poté pečivo z mražených polotovarů.
Mražené pečivo je předpečeno jinde, poté hluboce zmrazeno a po převozu na prodejnu dopečeno do křupava. „To se týká třeba sladkého pečiva, jako jsou různé koláče a podobně,“ prozradila žena, která právě v tomto oddělení řetězce Albert několik let pracovala.

Předpečené pečivo má pro řetězce řadu výhod
Velkou výhodou takového postupu je jednak ekonomická výhodnost pro daný řetězec, jednak to, že zákazníci si mohou čerstvé, voňavé a teplé pečivo koupit v průběhu celého dne. Na kvalitě a chuti se to ale může projevit.
V současnosti jsou v Česku prodejci ze zákona povinni informovat zákazníky a jasně uvést, že daný produkt pochází z mraženého polotovaru. Tato informace je ale obvykle u štítku s cenou a názvem zboží uvedena drobným písmem. Většina lidí si to tak ani neuvědomí.
Co se již zmiňovaného řetězce Albert týká, některé druhy pečiva pocházejí od jiného dodavatele. Týká se to zejména rohlíků, housek a chleba šumavského typu. V minulosti všechny prodejny odebíraly pečivo z velkovýroby, v roce 2012 ale došlo ke změně.
V současnosti tak místo výrobců United Bakeries a Penam prodejny Albert využívají regionální výrobce pečiva. Důvodem je podle manažera prodejen Milana Mrázka zejména to, že mnoho zákazníků má své oblíbené regionální pekaře, chtěli jim tak umožnit, aby si mohli koupit právě jejich zboží.
Některé pečivo pochází z vlastního pekařství Albert
„Denně je potřeba dodat na každou prodejnu desítky přepravek. Zajistit lokální pekaře, kteří budou schopni dodávat v požadovaných časech dostatečné množství zboží, nebylo úplně jednoduché, nakonec jich máme téměř 30 pro všech našich 282 prodejen,“ uvedl Mrázek.
Poslední kategorii v Albertu představuje pečivo z jeho vlastního pekařství. Podobný postup je dnes již v Česku běžný, vlastní pekárny má třeba řetězec Globus nebo Billa.
Albert nabízí dvě řady pečiva, které je právě pro tento řetězec specifické. První z nich je Mlynářská řada. Ta obsahuje především žitné pečivo, které je určeno především těm zákazníkům, zajímajícím se o zdravou stravu.
Druhou řadou je poté řada Mistrovská. Ta obsahuje především klasické chleby šumavského typu, které jsou vyráběny v různých velikostech. Můžete si tak koupit velký bochník pro celou rodinu, stejně jako malý chlebík pro dva.

Čemu byste měli věnovat pozornost
„Je jasné, že čerstvé pečivo, které neprošlo procesem mražení, bude chutnat lépe. Proto je potřeba si pozorně přečíst štítek na regálu, kde se dočtete, odkud dané pečivo pochází,“ upozornila zaměstnankyně pekárny řetězce Albert.
Prodejny, které jsou vybavené vlastní pekárnou, mohou nabídnout skutečně čerstvé pečivo. Na druhou stranu se zaměstnanci také více nadřou a musí se pořádně otáčet. „Na pozici pekaře musíte vyřizovat jak pečení, tak příjem. To se děje v době 6:00 – 8:00. Vzhledem k pečení a odbytu pečiva to není zrovna ideální,“ popsala žena, která tuto práci v obchodě zastává. Proto mějte pro personál oddělení pečiva pochopení, jejich práce může být často komplikovaná, i když to tak na první pohled nemusí vypadat.