Schovala jsem sledovací zařízení do zeleniny v supermarketu. To, co se s ní děje po zavíračce, mě šokovalo
Na internetu dnes již koupíte prakticky cokoliv, včetně malého sledovacího zařízení s kamerou. Zatímco některé jedince napadne je využít k páchání věcí na hraně zákona, na zahraničním internetovém fóru se objevila dívka, která se rozhodla místo toho zjistit, co se v obchodě děje s neprodanými potravinami. O svá zjištění se následně podělila s dalšími diskutujícími.
Čas od času se při nákupu ovoce a zeleniny stane, že narazíme na některý kousek, který nevypadá již příliš vábně. V poslední době je to ale spíše výjimkou, a tak se nabízí otázka, co se s neprodejným zbožím vlastně děje, jakmile poslední zákazníci odejdou a supermarket zavře.
To se rozhodla zjistit dívka ze zahraničního diskusního fóra, která do prodejny nepozorovaně umístila malou kameru. Jak byste nejspíše očekávali, prodavači ovoce a zeleninu kontrolují a třídí. Vyřazené kusy se dále dělí na několik kategorií – ty, které je možné prodat jako zboží druhé jakosti, zboží, které je neprodejné, ale je ještě možné ho využít ke spotřebě a nakonec takové, které je již zcela znehodnocené a nepoužitelné.

Některé řetězce prodávají poškozené zboží se slevou
Jak s těmito přebytky poté prodejce naloží, se již liší podle konkrétního řetězce. V Česku se většina řetězců snaží příliš neplýtvat a z toho důvodu si vypracovaly podrobné plány, jak se smysluplně tohoto zboží zbavit. Tisková oddělení mnohých z nich se k tomu také poměrně podrobně vyjádřila.
Například Penny prodává speciální balíčky se zbožím druhé jakosti. Ty stojí 79 korun a hodnota obsahu je většinou minimálně dvakrát vyšší. Kromě ovoce a zeleniny v nich najdete také další produkty, například mléčné výrobky.
„Ovoce a zelenina, kterou už nechceme nabízet k prodeji, ale přitom je z hlediska kvality ještě zcela v pořádku, nejčastěji najde uplatnění společně s dalšími čerstvými potravinami v rámci zlevněných balíčků. Nejčastěji se jedná například o zeleninu s lehce oschlou natí, nebo ovoce z roztržených balení,“ uvedl mluvčí Penny Tomáš Kubík.
Přebytky mohou putovat do ZOO
Pokud se ani za zvýhodněnou cenu zboží neprodá, mají pro něj prodejci další využití. V případě Penny nejspíš obzvlášť potěší všechny milovníky zvířat.
„Vedle balíčků pro zákazníky spolupracujeme s více než 30 zoologickými zahradami a zooparky po celé republice. Ovoce a zeleninu, kterou si nezakoupí v rámci zvýhodněných balíčků zákazníci, poskytujeme jako krmení pro zvířata,“ uvedl Kubík.
Podobně postupuje také řetězec Albert. Ten sice nepřipravuje speciální balíčky, ale zboží, které již není v nejlepší kondici, obvykle nabídne s výraznou slevou, například 30 %. Toho využívá poměrně hodně zákazníků a zdaleka ne pouze z důvodu finanční úspory. Mnoho lidí zkrátka nemá v oblibě plýtvání.

Menšímu plýtvání dříve bránila legislativa
Řetězec Kaufland zase myslí na potřebné z řad občanů, kteří si nemohou dovolit potraviny zakoupit. „Ve všech našich prodejnách v úseku ovoce a zeleniny jsme nově zavedli specializované stojany s balenými produkty ovoce a zeleniny, které během dne zlevňujeme. Neprodané produkty vhodné ke konzumaci pak věnujeme České federaci potravinových bank, se kterou dlouhodobě spolupracujeme,“ uvedla mluvčí Renata Maierl.
V Lidlu jste mohli po nějakou dobu vídat bedýnky s ovocem a zeleninou v akci. Po těch se ale v poslední době slehla zem. O nakupování s velkou slevou ale ani tak zákazníci nepřichází. Řetězec se pouze rozhodl kartonové krabice nahradit papírovými taškami, a to z toho důvodu, aby si je snáze domů odnesli také lidé, kteří přišli pěšky. Kromě toho Lidl daruje mnohé potraviny včetně neprodaného krmiva pro psy a kočky do útulků pro opuštěná a ohrožená zvířata.
Ještě poměrně nedávno přitom velká část neprodaného zboží končila ve velkých kontejnerech v zázemí supermarketů, odkud putovala na skládku. Důvodem pro toto plýtvání byla v Česku nedobře fungující legislativa. Ta například nařizovala obchodníkům z darovaných potravin odvést patnáctiprocentní daň. V některých případech také darování neumožňovaly hygienické předpisy. Od té doby, co v této oblasti došlo ke změně, se ale stále více prodejců snaží proti plýtvání bojovat.