Nový typ pohonu způsobí revoluci ve výrobě družic
Společnost ThrustMe pracuje na zcela novém pohonném motoru pro družice, který využívá jód. Tím se výrazně sníží náklady na jejich výrobu a zvýší efektivita, informuje portál sciencealert.com.
Moderní civilizace by nemohla existovat bez satelitů vznášejících se nad našimi hlavami. Přenášejí televizní signál, zajišťují komunikaci a navigaci a umožňují nám připravovat předpovědi počasí. To je však jen malý zlomek jejich schopností, takže je těžké si dnes představit život bez těchto zařízení.
Nový pohon ThrustMe přinese revoluci do satelitů
Jejich výroba je však velmi nákladná, a to nejen kvůli vybavení, ale také kvůli použitému typu pohonu. V současné době mají družice pohonné motory, které jim umožňují dosáhnout zvolené oběžné dráhy a zůstat na ní. Trysky využívají elektrickou energii, která ionizuje a vytlačuje částice xenonu a vytváří tah. Protože jsou atomy xenonu ionizované, mohou díky své hmotnosti vytvářet tah. Problémem však je, že plyn je vzácný, drahý a obtížně skladovatelný.
Společnost ThrustMe však vyvinula zcela nový pohonný systém, jehož palivem je jód. Společnost, která již provedla test pohonu na oběžné dráze, věří, že může snížit náklady na výrobu družic a zvýšit jejich efektivitu.
Hlavní výhodou použití jódu je, že je dostupnější a levnější než xenon. Další výhodou je, že jej lze skladovat v pevném stavu bez vysokotlakých nádrží. Před testem na oběžné dráze byl jódový motor použit v pozemních testech, které ukázaly, že tato technologie je vhodná pro použití v motorech malých kosmických lodí.
To nejsou všechny výhody, protože takové motory mohou být menší a jednodušší než současné družicové pohony. Jejich menší rozměry znamenají více prostoru pro užitečné zatížení a přístroje. Naopak jednoduchost poskytuje méně příležitostí k selhání.
Během testu byl jód použit k napájení malé družice CubeSat. Testovací motor se nazývá NPT30-I2 a byl spuštěn 6. listopadu 2020. Na oběžné dráze úspěšně prováděla manévry a vědci zjistili, že jód může dosáhnout vyšší účinnosti ionizace než xenon.
Dalším krokem ve vývoji tohoto projektu je vývoj pohonného systému. Konstruktéři rovněž pracují na rozsáhlém programu pozemních zátěžových testů, aby prozkoumali omezení této technologie.
Ještě je před nimi dlouhá cesta, protože předtím musí překonat několik výzev. Jedním z nich je korozivní charakter jódu, který vyžaduje keramiku k ochraně součástí družice. Další možností je zlepšení doby odezvy jodových motorů tak, aby odpovídala současným xenonovým komponentům.
Zdroj: sciencealert.com