Zapnutím světel riskujete tučnou pokutu. Tento řidičský zlozvyk vás může stát tisíce
Déšť, déšť a zase jen déšť. Pro podzim je tohle počasí typické. A s tím přichází věčné dilema českých řidičů či zapnout nebo nezapnout mlhovky. Mnoho z nás to s nimi totiž pořádně neumí a zbytečně je používá i při obyčejném mrholení. Jenže pozor, takové počínání může být pěkně drahé! Od policie totiž hrozí tučná pokuta.
Řada řidičů si plete, kdy vlastně může a má používat mlhová světla. Často je vidíme svítit i za mírného deštíku nebo šera. Jenže to je chyba. Zákon jasně říká, že mlhovky patří jen do opravdu mizerného počasí. Jinak hrozí pokuta.
Zákon se k tomuto nešvaru staví jasně
Přesně to stanoví zákon o provozu na pozemních komunikacích. V jednom z paragrafů stojí černé na bílém: „Přední světla do mlhy smí řidič použít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.“
Je jasné, že je občas složité rozlišit kdy mírný déšť přechází do toho silnějšího. I na to zákon myslí, konkrétně v paragrafu 2. Tam se dočteme, že jde o „sníženou viditelnost“, tedy „situaci, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu.“

Takže shrňme, co nám zákon říká:
- Přední mlhovky MŮŽEME použít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště.
- Zadní mlhovky MUSÍME za takového počasí použít vždy.
- Jde o případy výrazně snížené viditelnosti pod 50 metrů.
V praxi to znamená, že pokud je venku jen lehký deštík nebo šero, na mlhovky zapomeňte. Hrozí vám za ně pokuta. Naopak když se na vás snese opravdu hustá mlha, vánice nebo průtrž mračen, kdy sotva vidíte na pár metrů před sebe, to je ta pravá chvíle mlhovky zapnout.
Mlhovky rozhodně nemějte zapnuté zbytečně
Jakmile se podmínky zlepší a viditelnost se zvýší nad oněch 50 metrů, musíte zadní mlhovku zhasnout. Světly výrazně oslňujete řidiče za vámi a může je to ohrožovat. Představte si, že za vámi v noci někdo jede s dálkovými světly – to je podobný efekt.
Navíc kvůli silným mlhovkám řidič za vámi špatně pozná, kdy brzdíte. Brzdová světla totiž v tom jasném světle skoro zaniknou. Takže jakmile se počasí umoudří, hned vypínat. Stejně tak mlhovky musíte zhasnout, když vás dojede další auto, i kdyby podmínky byly stále mizerné. Opět platí – oslňujete a mate. Zadní mlhovky by mělo mít zapnuté jen poslední vozidlo v koloně.
Na zapnuté mlhovky vás upozorňuje výrazná oranžová kontrolka na přístrojové desce. Takže rozhodně ji sledujte, ať víte, co se děje. A když vás řidič za vámi „problikává“ dálkovými světly, zkontrolujte, jestli nemáte náhodou mlhovky zapnuté zbytečně.

Pokuta je v řádech tisíců
Když se řekne „pokuta za mlhovky“, většina lidí si představí něco zanedbatelného. Nějakých pár stovek a je to, říkáte si možná. Ale opak je pravdou! V některých případech se může pokuta vyšplhat překvapivě vysoko.
Podle platných předpisů může být řidič, který použije mlhovky nevhodně, tedy za podmínek, kdy není mlha, hustý déšť nebo sněžení – což jsou podmínky, kdy je viditelnost menší než 50 metrů – pokutován až do výše 2 000 Kč! Ve správním řízení dokonce až 5 000 Kč. A to už je částka, která rozhodně dokáže znepříjemnit den.
Navíc, pokud vás policisté přistihnou při nevhodném použití mlhovek, nemusí to zůstat jen u finančního postihu. Nezapomeňme, že každý přestupek na silnici může mít následky na váš řidičský bodový stav.