Společnosti Bunnings, Kmart a The Good Guys používají technologii rozpoznávání obličeje k potlačení krádeží

Spotřebitelská skupina uvedla, že se dotázala 25 největších australských maloobchodníků, zda používají technologii rozpoznávání obličejů, a prozkoumala jejich zásady ochrany osobních údajů, píše The Guardian.

Na základě tohoto vyšetření se ukázalo, že tito tři prodejci jsou jediní z této skupiny, kteří tuto technologii používají.

Technologie rozpoznávání obličejů zachycuje snímky obličejů lidí z videokamer – například ze záznamů průmyslových kamer – jako jedinečný otisk obličeje, který je následně uložen a může být porovnán s jinými otisky obličejů.

V zásadách ochrany osobních údajů společnosti The Good Guys se uvádí, že kamery mohou zachytit obraz něčího obličeje, aby bylo možné sledovat osobu v obchodě a uchovat jej pro identifikaci osoby při dalších návštěvách. Společnost uvádí, že je to „výhradně pro účely bezpečnosti a prevence krádeží a řízení/zlepšování zkušeností zákazníků v našich obchodech“.

Podle společnosti Choice jsou na prodejnách Kmart a Bunnings umístěny malé nápisy, kde se používá. U společnosti Kmart je uvedeno, že „tato prodejna má 24hodinový kamerový systém, který zahrnuje technologii rozpoznávání obličejů“. V zásadách ochrany osobních údajů společností Bunnings i Kmart se uvádí, že technologie rozpoznávání obličejů slouží k „prevenci ztrát nebo pro účely bezpečnosti prodejny“.

„Používání technologie rozpoznávání obličeje společnostmi Kmart, Bunnings a The Good Guys je zcela nevhodné a zbytečné,“ uvedla Kate Bowerová, obhájkyně spotřebitelských údajů společnosti Choice.

„Diskrétní značení a online zásady ochrany osobních údajů zdaleka nestačí k tomu, aby byli nakupující dostatečně informováni o tom, že se tato kontroverzní technologie používá. Tato technologie zachycuje vysoce osobní údaje zákazníků, včetně kojenců a dětí.“

Mluvčí společnosti Bunnings uvedl, že tato technologie byla použita ve vybraných prodejnách, „aby pomohla zabránit krádežím a podpořila bezpečnost našeho týmu a zákazníků“ a byla v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.

„V posledních letech jsme zaznamenali nárůst počtu náročných interakcí, které musel náš tým v našich prodejnách řešit, a tato technologie je důležitým nástrojem, který nám pomáhá předcházet opakovanému zneužívání týmu a zákazníků,“ řekl. „O tom, zda je tato technologie používána, informujeme zákazníky prostřednictvím značení u vchodů do našich prodejen a také v našich zásadách ochrany osobních údajů, které jsou k dispozici na našich webových stránkách.“

Podniky mají obecně povoleno používat kamerové systémy k fotografování zákazníků ve svých prostorách, ale společnost Choice vyjádřila obavy, že zákon o ochraně osobních údajů nedrží krok s pokrokem v technologii rozpoznávání obličejů.

Průzkum společnosti Choice zveřejněný v rámci výzkumu ukázal, že 78 % dotázaných má obavy z toho, jak jsou jejich biometrické údaje uchovávány, zatímco 75 % se obává, že by společnosti mohly tyto údaje používat k vytváření profilů zákazníků pro marketingové účely.

Společnost Choice uvádí, že o svých zjištěních informovala Úřad australského komisaře pro informace (OIAC) a požádala jej, aby určil, zda je používání této technologie v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.

„Společnost Choice je znepokojena tím, že australské podniky používají technologii rozpoznávání obličeje u spotřebitelů dříve, než se Australané vyjádřili k jejímu používání v naší společnosti,“ uvedl Bower.

Obří prodejna 7-Eleven v loňském roce vyřadila z provozu funkci více než 700 tabletů pro kontrolu v prodejnách, která podle zjištění OAIC pořizovala snímky obličejů milionů zákazníků, kteří pomocí těchto tabletů vyplňovali dotazníky bez jejich souhlasu. Společnost tehdy tvrdila, že snímky byly použity pouze k zajištění toho, aby stejná osoba neprováděla více průzkumů v jeden den, a že snímky zničila.

Kieran Pender, vedoucí právník z organizace Human Rights Law Centre, uvedl, že stále častější používání technologie pro snímání obličejů vyvolává obavy o dodržování lidských práv.

„Tyto technologie by měly být používány pouze spolu s důkladnými zárukami, které zajistí, že jejich použití je nezbytné, přiměřené a podléhá náležitému dohledu,“ řekl. „Nová albánská vláda by měla v rámci nadcházející revize rámce elektronického dohledu upřednostnit zavedení předpisů upravujících technologie rozpoznávání obličejů.“

Mluvčí OAIC uvedl, že se bude zjištěními zabývat.

Zdroj: The Guardian