Nasa připravuje první plně elektrické letadlo k testovacímu letu

Nasa se chystá na první zkušební let svého experimentálního plně elektrického letounu X-57, který nebude poháněn leteckým benzínem, ale stejnými lithium-iontovými bateriemi, jaké najdete v přenosném počítači, píše web Independent.

Projekt letounu X-57 byl zahájen v roce 2016 s cílem prozkoumat plně elektrický pohon v naději, že se podaří vyvinout efektivnější a ekologičtější letadlo. Podle Mezinárodní organizace pro civilní letectví se letectví podílí na celosvětových emisích CO2 přibližně dvěma procenty a společnost Nasa upozorňuje, že na rozdíl od automobilového benzinu letecký benzín stále obsahuje olovo, i když v nižším množství, a je hlavní příčinou znečištění životního prostředí olovem.

První zkušební let X-57 je v současné době naplánován na červenec.

Experimentální letouny s označením „X“, X-planes, sahají až do 40. let 20. století, kdy společné úsilí amerického námořnictva a předchůdců Nasa i amerického letectva sponzorovalo program X-1, jehož středobodem byl kulovitý letoun Bell X-1 s raketovým pohonem, s nímž Chuck Yeager v roce 1948 překonal zvukovou bariéru.

Později se do této série zapojily letouny X-15 na konci padesátých let a X-51 v roce 2010, které zkoumaly hypersonické lety ve velkých výškách, tj. lety rychlejší než pětinásobek rychlosti zvuku.

Jádro letounu X-57 není zdaleka tak exotické jako některé jeho předchůdce X-plane, ale přesto s ním Nasa testuje řadu špičkových technologií. Technologie, které se v tomto případě nepoužívají k tomu, aby letěly výše nebo rychleji, ale tišeji a efektivněji.

Zmizely dva čtyřválcové čtyřtaktní pístové motory Rotax 912S3 umístěné v blízkosti trupu podél křídla a nahradily je dva 60kilowattové elektromotory pohánějící vrtule o průměru 5 stop umístěné poblíž konců křídel. Podél náběžných hran křídel je namontováno 12 menších rotorů o průměru 1,9 stopy poháněných elektromotorem.

Nasa změnila konfiguraci křídel X-57 na pouhých 42 % jejich původní velikosti, což podle vesmírné agentury snižuje odpor vzduchu a zefektivňuje let.

Dvanáct menších rotorů pomáhá zmírnit ztrátu vztlaku způsobenou malým křídlem a zdvojnásobuje vztlak, který má letoun k dispozici. Jedná se o vývoj technologie, kterou Nasa nazývá Leading Edge Asynchronous Propeller Technology neboli Leaptech a kterou vesmírná agentura testovala na modelu křídla namontovaném na nákladním automobilu, který se v roce 2015 řítil vysokou rychlostí pouští.

Elektromotory a letecká elektronika jsou napájeny dvěma 400kilogramovými lithium-iontovými akumulátory umístěnými v kabině letounu X-57, které dohromady poskytují 23 kilowatthodin. Společnost Nasa vynaložila mnoho času a úsilí na to, aby se nemohly přehřát a vznítit.

Pokud X-57 dokáže nad kalifornskou pouští poblíž Armstrongova letového výzkumného střediska společnosti Nasa prokázat schopnost letu na plně elektrický pohon, mohl by otevřít cestu k elektronickým letadlům, která budou o 40 % účinnější než ta, která létají dnes. A díky absenci spalovacích motorů by tyto lety mohly být tišší, i když ne bezhlučné – i elektrické vrtule vydávají určitý hluk, což ví každý, kdo viděl létat spotřební dron.

Zdroj: Independent