Z USA do Japonska má doletět za 3 hodiny. Hypersonické letadlo s vodíkovým motorem uskutečnilo první testovací let

Švýcarský letecký startup Destinus učinil při zkušebním letu svého prototypu dronu první krok ke spojení ekologických a hypersonických aspektů v letectví, píše web Robb Report.

„Úspěšný let s vodíkovým přídavným spalováním demonstruje potenciál vysoce výkonných pohonných systémů, které jsou vysoce účinné a snižují emise uhlíku,“ uvedl po testu generální ředitel společnosti Destinus Mikhail Kokorich. Bezpilotní prototyp Jungfrau odstartoval z letiště poblíž německého Mnichova a úspěšně zažehl přídavné spalování na vodíkové palivo. Provedl několik průletů kolem letiště a dosáhl rychlosti přibližně 250 km/h.

Ačkoli tato rychlost zdaleka nedosahuje hranice 4 830 km/h, při níž začíná hypersonický let, Kokorich uvedl, že pokusy „prokázaly funkčnost a účinnost vodíkových přídavných spalovačů v reálných podmínkách“. Společnost, kterou tvoří letečtí odborníci z pěti evropských zemí, vyvinula přídavné spalování ve vlastní režii a spojila jej s konvenční tryskovou turbínou poháněnou palivem Jet A. Systém vstřikoval vodík do proudu výfukových plynů, aby bylo dosaženo vyšší rychlosti a rychlejšího stoupání.

Společnost Destinus chce postavit čistě hypersonický proudový letoun. „Místo oxidu uhličitého a oxidu dusíku vypouští vodík pouze teplo a vodní páru. Navzdory počátečnímu úspěchu s přídavným spalováním startup zatím nepřešel k většímu prototypu proudového letounu. Příští rok bude testovat „první nadzvukový dron na světě poháněný vodíkem“, uvedl Kokorich.

Konečným cílem je sestrojit letadlo, které dokáže přepravovat lidi a zboží po celém světě během několika hodin. Destinus tvrdí, že nadzvukový let z Memphisu v USA do Tokia bude trvat pouhé tři hodiny a 15 minut.

Zdroj: redakce, robbreport.com