Umělá inteligence versus defekt pneumatiky. Jak si s tím poradí autonomní náklaďák?

V průběhu let jsme viděli několik působivých autonomních funkcí, ale jen málo z nich se může rovnat tomu, co předvádí společnost Kodiak Robotics se svými samořiditelnými návěsy. Namísto pouhého předvádění autonomního brzdění a řízení předvedl Kodiak, co se stane, když se na kamionu něco pokazí, v tomto případě prasknutí pneumatiky, jak uvádí tisková zpráva.

V této nejnovější videoukázce Kodiak předvedl, co se stane, když jedno z řídicích kol nákladního automobilu praskne při rychlosti cca 55 km/h. Zkušený řidič by měl situaci zvládnout, ale co se stane, když ji předáte umělému mozku, který myslí pouze v jedničkách a nulách? No, vlastně nic moc. Během několika milisekund nákladní auto použije potřebné řízení, aby se udrželo v jízdním pruhu, ve kterém jelo, a zároveň zpomalí až do zastavení.

Podle videa Kodiak spustí nouzový proces, sestávající ze čtyř kroků. Identifikuje poruchu, zahájí nouzový postup, aktivuje výstražná světla a zastaví kamion s minimální odchylkou pro jízdní pruh, což je v tomto případě prostřední pruh. Tento test se konal na soukromé trati, proto se kamion nacházel v prostředním pruhu. Kodiak potvrzuje, že v reálném scénáři je kamion naprogramován tak, aby zajel ke krajnici – důvod, proč se tak nestalo v testovacím centru, je ten, že manévr by poškodil testovací dráhu.

Viděli jsme již několik příkladů, kdy autonomní technologie ještě nebyla připravena. Několik samořídících vozů Chevrolet Bolt bylo staženo z provozu a výrobci se stále vzdávají služeb robotaxi kvůli penězům potřebným na jejich udržení v provozu. Pokud je tak těžké zprovoznit auto, jak proboha donutit nákladní auto, aby se samo bezpečně pohybovalo?

Přístup společnosti Kodiak k předvádění svých systémů je v autonomní sféře jedinečný, protože předvádí spíše nejhorší možný scénář než ideální podmínky. Jak již bylo zmíněno, viděli jsme již několik působivých ukázek, ale jen zřídka se setkáme s firmou, která přiznává, že má záložní systémy pro případ, že by došlo k nejhoršímu. Začátkem tohoto roku společnost Kodiak předvedla, co by se stalo, kdyby bylo nějakým způsobem narušeno spojení kamionu s jeho samořídícím systémem. Jakmile kamion ztratil spojení, také zajel ke krajnici.

Z výzkumu NHTSA vyplývá, že nehody nákladních vozidel mají na svědomí zhruba 5000 úmrtí a téměř 150 000 zranění ročně, což je důvod, proč Kodiak věnuje systému tolik úsilí, než bude vypuštěn na silnice.

Zdroj: kodiak.ai