Tunelovací robot dokáže prorazit nejtvrdší horniny na Zemi, aniž by se dotkl horniny

Startup s názvem Petra doufá, že namísto drcení horniny masivním vrtákem bude hloubit tunely pomocí přehřátého plynu. Společnost nedávno oznámila úspěšné dokončení dvacetimetrového demonstračního tunelu skrz siouxský kvarcit, nejtvrdší horninu na Zemi, rychlostí 2,54 cm za minutu, informuje portál interestingengineering.com.

Společnost Petra vyvinula první bezkontaktní metodu tepelného vrtání, která dokáže unikátním způsobem razit mikrotunely o průměru 60 palců v tvrdých horninách, což umožňuje ražbu užitkových tunelů v dříve neprostupných geologických oblastech. Poloautonomní bezkontaktní tunelovací robot společnosti Petra využívá metodu tepelného vrtání, která minimalizuje narušení povrchu a zároveň podporuje efektivní vrtání. Tunelovací robot Petra, který je poháněn strojovým viděním, proráží mikrotunely v nejtvrdších geologických horninách rychleji a spolehlivěji než konvenční metody a dokáže prorazit horniny, které jsou pro jiné tunelovací stroje považovány za příliš náročné.

Robotický systém Petra je schopen vrtat v rozmezí průměrů 63cm- 152 cm skrz jakoukoli geologii. Bezkontaktní termický vrták roztaví jakýkoli typ horniny zahřátím směsi plynu, který působí teplem nad 1 800 °C (982 °C), jež rozbíjí horninu na malé kousky.

Tato technologie umožňuje společnosti Petra snížit náklady na ražbu tunelů skrz skalní podloží za účelem zakopání elektrického a jiného vedení pod zem o 50 až 80 %.

Společnost tvrdí, že díky její nové technologii bude pro vlády a veřejné služby mnohem ekonomičtější vést důležité elektrické a komunikační kabely pod zemí, kde budou v bezpečí před vandalismem, požáry, silným větrem a dalšími hrozbami. Budoucí plány společnosti Petra zahrnují testování její metody mimo laboratoř na projektech zahrnujících různé typy hornin, jako je žula, dolomit, vápenec a čedič.

Petra také nabízí první technologii reverzního tunelování, která umožňuje údržbu stroje a záchranu frézovací hlavy. Společnost umožňuje zákazníkům rychle zasypat kritické inženýrské sítě za zlomek nákladů starších technik, což zahrnuje stavební služby, vývoj tunelu a průběžnou údržbu.

Zdroj: interestingengineering.com