Toto jsou nejpodivnější konstrukce letadel z dob studené války

Letectví nyní možná dozrálo a ustálilo se, nová generace letadel se již tolik neliší od toho, co je obecně považováno za standardní konstrukce letadel. Například nový Boeing 787 Dreamliner se od ostatních osobních letadel téměř neliší, zatímco F-35 Lightning II vypadá velmi podobně jako stíhací letoun.

Ale nebylo tomu tak vždy. Zejména po 2. světové válce, kdy došlo k obrovskému průlomu v letectví a svět soupeřil mezi Sověty a Západem. V této době se setkáváme s mnoha podivnými a úžasnými konstrukcemi letadel. Server Hot Cars se zaměřil na nejpodivnější návrhy letadel z období studené války.

Aero Spacelines Super Guppy

Na rozdíl od mnoha jiných letadel v tomto seznamu byl Super Guppy postaven v 60. letech a dodnes slouží. Tento velký transportní letoun s objemným trupem, se používá pro přepravu nákladů velkých rozměrů. Bylo postaveno pět těchto letounů, jeden ve variantě SG a čtyři ve variantě SGT. Čtyři z nich jsou nyní v muzeích po celém světě nebo jsou rozpadlé. Pátý exemplář Super Guppy Turbine N941NA zůstává ve službách NASA a má základnu v El Pasu v Texasu.

Grumman X-29

Letoun Grumman X-29 bylo proudové experimentální letadlo s negativní geometrií křídel a s kachním uspořádáním vodorovných řídících ploch. NASA a letectvo Spojených států postavily a experimentálně provozovaly dvě letadla. První letoun vzlétl v roce 1984 a byl testován až do roku 1991. Oba jsou nyní vystaveny ve Spojených státech.

Edgley Optica

Tomuto velmi výraznému letounu britské konstrukce se také hovorově říkalo bug-eye neboli oko brouka. Edgley Optica poprvé vzlétl v roce 1979 a do výroby byl zařazen v roce 1983. Celkem bylo postaveno 22 těchto podivných letounů, přičemž 23. letoun zůstal nedokončen. Pozoruhodné je, že 10 z nich bylo zničeno při žhářském útoku na jeho továrnu. Kupodivu od roku 2019 dnes nástupnická společnost hledá investice na obnovení výroby těchto podivínů.

NASA AD-1

NASA AD-1 byl experimentální letoun postavený za účelem ověření možnosti otáčet křídla během letu z nuly na 60 stupňů. Tento podivný letoun letěl rosinci 1979 až 1982 asi 79krát, aby to otestoval. Byl postaven pouze jeden kus a dnes je vystaven v Hillerově leteckém muzeu v San Carlos v Kalifornii.

Sikorsky X-Wing

Tento stroj, který je něco mezi vrtulníkem a letadlem byl navržený ukrajinským konstruktérem Igorem Ivanovičem Sikorskym, který žil v USA. Sikorsky X-Wing poprvé vzlétl v roce 1979 a byly postaveny dva kusy. Koncepce tohoto letounu měla spíše doplnit než nahradit konvenční vrtulníky a letouny s pevnými křídly.

Hughes H-4 Hercules

H-4 Hercules bylo 200 tunové monstrum postavené Spojenými státy. Jedním z ohromujících faktů o tomto letounu bylo, že byl postaven ze dřeva kvůli válečným omezením zdrojů. Byl určen pro transatlantické lety a byl vyroben pouze jeden kus, který vzlétl pouze jednou. Letadlo, které bylo vyrobeno převážně z břízy, je nyní vystaveno v muzeu Evergreen Aviation & Space v McMinnville ve státě Oregon.

Vought V-173

UFO a létající talíře jsou zřejmě realitou. Sice to vlastně nebyl design z dob studené války, protože byl vyroben během 2. světové války, ale jak bychom mohli vynechat létající talíř z tohoto seznamu? Byl postaven pouze jeden a to včetně konstrukce, která mu dávala tvar disku.

Tento létající stroj lze považovat za úspěšný, protože dokázal teorii předloženou Zimmermanem o tom, že lze dosáhnout téměř virtuálního vzletu a přistání letadla. Letectvo využilo získané zkušenosti k vytvoření použitelnějších letadel.

Zdroj: hotcars.com