Toto jsou nejextrémnější letadla ve vlastnictví NASA

Od raket po letadla poháněná lidskou silou. NASA má na křídlech ty nejdivočejší věci. NASA má flotilu více než 50 aktivních strojů a více než 200 vysloužilých, které jsou uloženy v muzeích nebo rozprodány, informuje server Hot Cars.

Boeing X-48

Tento stroj je bezpilotní, přesto má tři funkční proudové motory. A je to v podstatě dron. Smyslem Boeingu X-48 (X jako experimentální) bylo otestovat nový druh tvaru křídla a potenciálně jej použít u moderních letadel.

Vzhledem k tomu, že koncepce těchto letadel fungovala mnohem lépe než stávající proudové letouny, je velmi reálná možnost, že nakonec budeme létat ve velkých trojúhelnících bez oken. V roce 2013 byl ale projekt ukončen.

1958 Ryan VZ-3 Vertiplane

Malý lehký letoun byl vytvořen, jako experiment a fungovalo dost dobře na to, aby se dalo příležitostně používat, a to vše se podařilo dávno předtím, než jsme vysadili člověka na Měsíci.

Jeden inženýr zjevně vystrčil ruce z okénka auta a napadla ho tahle konstrukce. A ta funguje přesně tak, jak byste čekali. Vzpěry letadla posílají vzduch zpět a to i při cestovním letu. Jak jste také mohli předvídat, tahle věc není efektivní, dosahuje doletu jen asi 80 km. Za letu letadlo tlačí vzduch dolů a trochu dozadu, místo aby se spoléhalo na typickou aerodynamiku.

Boeing 747 – 100

Pokud si říkáte, že vypadá jako světoznámý Air Force 1, je to proto, že je to jeho předchůdce. Boeing používaný NASA zahájil svůj život v roce 1977 a strávil solidních 35 let jako osobní taxi pro raketoplán! Letoun má čtyři montážní body a unese 74 840 kg raketoplánu a pokud vám to zní málo, tak věřte, že by unesl ještě čtyři další, kdyby bylo místo.

Proč jsou nutná dvě patra? Odpověď je jednoduchá. Není to vůbec potřeba. Je to jen bonus osobního letadla. Pokud se do něj chcete podívat, tak vlastně můžete. Letadlo s vysloužilým raketoplánem stojí ve vesmírném středisku v Hustonu.

Boeing X-37

V současné době ji provozují Vesmírné síly Spojených států prostřednictvím NASA a úspěšně uskutečnil 6 letů s lidmi do vesmíru a zpět, a to stejnou metodou, kterou okopírovala společnost Virgin Galactic. Má posílenou nosnou raketu, která sama o sobě vypadá velmi podivně, a je schopna vystoupit z atmosféry a pak sama přistát. Pokud máte bystré oko a jste velmi informovaní, pak víte, že tento stroj byl na vrcholu první rakety Falcon-9 společnosti Space-X.

Martin WB-57 Canberra

Proč NASA potřebuje bombardér? Tento dvoumotorový bombardér z 60. let je také skvělý pro průzkum a je jím dodnes! Stíhačka 927 je vybavena jedinečným zobrazovacím systémem umístěným na přídi, který se používá ke sledování letů raketoplánů, jako byl Discovery v roce 2005.

Již v roce 1968 používala NASA jeho vysoce modifikované verze k testování přístrojů v zařízeních v podmínkách „blízkého vesmíru“ ve velmi velkých výškách. Protože šlo o zakázku od letectva, museli všechny tři tuny zařízení zcela demontovat tím, že je umístili na palety na dveřích pumovnice.

NASA X-57 Maxwell

Toto letadlo mělo být Teslou na obloze. Tiché a úsporné letadlo, které se snaží o maximální úsporu paliva a efektivitu. Zatím byly naplánovány čtyři různé modifikace, aby se to dalo vyzkoušet, včetně vzpěr, které se skládají, když se nepoužívají (všechny kromě dvou největších).

Celá věc není velká a s největší pravděpodobností nahradí Cessnu. I když by to zdaleka nebylo první elektrické letadlo na obloze, je to významný krok k větší efektivitě a k tomu, aby se letadlo dostalo do rukou obyčejných lidí.

Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk

Tohle je v podstatě jen hodně velká, děsivá vojenská verze dronu. Vidí teplo, 3D obraz a má dokonalé noční vidění, což mu dává dokonalý přehled o terénu a schopnost vidět lidské oči na vzdálenost více než 16 km. Je tichý, používá špičkovou tichou technologii, takže o něm nikdy nebudete vědět. Co dělá NASA se dvěma takovými monstry? Zachraňuje mořské želvy a kontroluje ozónovou vrstvu a monitoruje nebezpečné bouře.

Blackbird Lockheed SR-71

I když poprvé vzlétl v roce 1964, stále drží rekord jako nejrychlejší proudové letadlo všech dob. Technicky sice pravděpodobně dokáže letět rychlostí Mach 5, ale zastaví se na Mach 3,3, protože kov se začne tavit kvůli tření vzduchu, který ho zahřeje na 299°C. Tímto teplem trpí i ve výšce 25 km, kde piloti vidí, že Země je ve skutečnosti kulatá.

K dosažení této maximální rychlosti proudové letadlo využívá takzvaný náporový motor, který využívá efektu zpětného tunelu ke stlačování vzduchu, aby se spaloval s palivem a pokud tomu rozumíte, víte, co to znamená. Žádné pohyblivé části! Po dosažení určité rychlosti se motory vypnou a nastoupí raketový pohon. Tryskáč udržuje palivo v tělese bez nárazníku, takže když se tryskáč při každém letu roztáhne až na 17 cm a pak přistane, palivo uniká tak silně, že ho prostě přestali opravovat a opravují ho jen tehdy, když překročí „minimální požadavky na odkapávání“.

Tak proč ho NASA vlastně potřebovala? V podstatě k tomu, aby mohla dělat rekordy. Dostali ho do rukou, aby překonali rychlost zvuku, poslechli si ho, vědecky, a pak ho v roce 1999 poslali do důchodu, aby ležel v muzeu. Nyní je pod ochranou zásahové jednotky NASA a bude ležet ladem až do očekávaného vypuštění jeho nástupce, SR-72 v roce 2025, který prý bude schopen dosáhnout rychlosti Mach 6.

Aero Spacelines Super Guppy

Super Guppy má druhý největší nákladový prostor ze všech letadel, což je 901 metrů krychlových a to vše ve válcovém tvaru pro přepravu raketoplánů a trupových dílů do zámoří (nejvíce metrů krychlových má Antonov An-225 Mrija). Do tohoto prostoru se vejde neuvěřitelných 23 813 kg, než motory přestanou pracovat.

Od roku 1985 je v plném provozu s drobnou modernizací motorů, ale nejbláznivější je, jak nakládají náklad. Ten obrázek není průřez ukazující vnitřek. Je to obrázek, jak letadlo otevírají! Letadlo se otevírá o 110 stupňů na kloubu, přičemž se celá příď otáčí na kolečkách, aby se náklad dostal z cesty a mohl být zvednut vidlemi nebo jinak nacvaknut dovnitř. Pokud vás stejně jako nás zajímá, jestli je to stabilní, odpověď zní: ne.

Je velmi náchylný na boční vítr a není stabilní při letu, ale aby se s tím dalo bojovat, bylo rozpětí křídel zvětšeno na půl fotbalového hřiště a to na 47,5 metrů.

Zdroj: hotcars.com