Toto je letoun Darkstar, který se objevil ve filmu Top Gun: Maverick. Obstál by ve skutečném světě?

Divize pokročilých projektů americké společnosti Lockheed Martin se podílela na návrhu letounu Darkstar, který se objevil ve filmovém trháku „Top Gun: Maverick“. Podstatné je, že fiktivní stroj odráží skutečné bojové schopnosti, které již byly vyvinuty nebo jsou ve fázi testování, jak píše web The Drive.

„S jejich týmem designérů jsme se naučili, jak zajistit, aby letadla vypadala divoce a šíleně rychle,“ říká produkční designér filmu Jeremy Hindle. Režisér filmu Joseph Kosinski prozradil, že tvůrci filmu vycházeli při návrhu nadzvukového letounu Darkstar z letounu SR-71 Blackbird, který v 60. letech vyvinula společnost Lockheed Martin, ale technologický tým chtěl jít dál a vytvořit něco zcela nového.

Směr, kterým se tvůrci filmu snažili vydat, nejlépe dokládá skutečnost, že Blackbird je nejrychlejší letadlo, které kdy bylo v letectvu uvedeno do operační služby. Režisér Kosinski přiznal, že bez pomoci specialistů na vojenskou techniku by letoun Darkstar nenabyl podoby, jakou vidíme na stříbrném plátně. Ačkoli společnost Lockheed Martin neuvádí, odkud čerpala inspiraci, lze ji spatřit v několika klíčových prvcích fiktivního letounu.

Několik řešení v jednom

Letoun Darkstar je přinejmenším vizuálně velmi podobný koncepčnímu letounu SR-72. Projekt stavby nástupce SR-71, neoficiálně nazývaný „Syn Blackbirdu“, má mnoho neznámých, ale je možné, že zkoušky stroje začnou již v roce 2025. Má jít o stroj, který se pohybuje hypersonickou rychlostí, tedy nad Mach 5 (asi 6125 km/h).

Celkový design kokpitu Darkstaru také odráží konfiguraci letounu X-59 Quiet Supersonic Technology, který vyvíjí NASA ve spolupráci se společností Lockheed Martin. V rámci tohoto projektu se mimo jiné zkoumá technologie redukce hluku, aby byl stroj extrémně tichý. Letoun X-59 má podle plánu zahájit éru superrychlé letecké dopravy.

Snížení hluku zajistí, že letadlo nebude mít negativní dopad na lidi a životní prostředí. Podle odborníků je hluk, který X-59 vydává, na stejné úrovni jako zvuk zavíraných dveří automobilu slyšitelný ze vzdálenosti 6 metrů. Stroj nakonec poletí ve výšce 17 km nad mořem rychlostí Mach 1,24, tedy asi 1512 km/h.
Darkstar má také něco jako port na horní straně trupu, který je obvykle spojován s leteckým navigačním systémem. Jedná se o další reálnou technologii, která byla použita v letounu SR-71 a dalších letounech a která se znovu dostala do centra pozornosti.

Od uvedení filmu se také diskutuje o tom, zda by fiktivní letoun Darkstar mohl obsahovat samostatný evakuační modul namísto tradičního katapultovacího sedadla. Některé nadzvukové bojové letouny z dob studené války, například bombardéry Convair B-58 Hustler a Rockwell B-1 a proudový letoun General Dynamics F-111 Aardvark , byly vybaveny takovými systémy nouzové evakuace.

Zdroj: thedrive.com