Tohle je extrémní zatížení lidského organismu. Člověka to může i zabít

Výcvik pilota stíhaček je velmi náročný a obyčejného, netrénovaného člověka by mohl i zabít. Co se týče fyzické zátěže na organizmus budoucího pilota stíhačky, tak nejnáročnější je vydržet nácvik působení obrovského přetížení na centrifuze. Člověk, který váží 80 kg, při přetížení 10 G uměle vyvolaném na tomto stroji se cítí jako by vážil 800 kg a stejně tak reaguje i jeho tělo!

Teoretická příprava pilota je velmi náročná, ale praxe bývá ještě náročnější

Piloti stíhaček jsou v každém letectvu právem považování za elitu. Takový člověk musí být inteligentní, pohotový, vzdělaný ve všech potřebných technických záležitostech, což zabere roky tvrdého studia. Už samotný tento proces postupně vyřadí většinu adeptů. Ti, kteří celou náročnou teorii zvládnou, ale také ještě nemají vyhráno. Dokázali se naučit veškeré potřebné vědomosti a znalosti, ale i když máte všechna potřebná studia hotová a jste teoreticky nejlepší pilot, poslední test může zničit vaše sny o kariéře pilota stíhačky, pokud to vaše tělo nezvládne.

V jeho průběhu je po vás požadováno pouze jediné – abyste neztratili vědomí. Jde především o život a zdraví pilota, ale také o samotnou stíhačku. Přece jenom, elitnímu stíhacímu pilotovi je svěřován stroj, jehož cena se pohybuje v miliardách korun za kus, jak se píše na webu World War Wings.

Studenti, nácvik snášení přetížení do 6 G

Elitní pilot, přetížení až 9 G

Elita létající na tom nejlepším musí vydržet 9 G!

Výcvik s vysokým přetížením se stal nutností počínaje začátkem 70tých let minulého století, protože letecké technologie se vyvíjely překotným tempem, zatímco lidé je stále museli ovládat s omezeními danými lidským tělem. Nebylo už dál možné přicházet o piloty i velmi drahé stroje, kvůli tomu, že piloti ztráceli v průběhu prudkých manévrů stíhačky vědomí, jak píše web National Library of Medicine. To co bylo do té doby považováno za náročný výcvik, bylo potřeba ještě více zpřísnit. Proto dnešní piloti, kteří létají na nejmodernějších (a nejdražších) stíhačkách, musí vydržet přetížení až 9 G (devíti násobek jejich vlastní hmotnosti) po dobu až 15 sekund. To je extrémní výkon.

Zdroj: worldwarwings.com, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov