Titanové skládací kolo má nyní laserem řezaný a roboticky svařovaný rám

V roce 2015 jsme se poprvé dozvěděli o modelu Helix, kompaktním skládacím a lehkém titanovém kole. Není ale vyrobeno úplně jako ostatní titanová kola.

Kolo Helix, vyráběné v Kanadě společností Helix Labs se sídlem v Torontu, má celolitanový rám, patentované šroubovité panty, které umožňují, aby byl téměř celý rám ve složeném stavu umístěn mezi dvěma 24palcovými koly, uzamykací mechanismus, který udržuje rám ve složeném i rozloženém stavu pevný, čteme na webu helix.ca.

Zakladatel a designér Helixu Peter Boutakis sdělil, že kolo bylo od dob, kdy bylo uvedeno na Kickstarteru, zcela přepracováno.

Mezi nejvýznamnější změny patří lehčí, pevnější a spolehlivější zamykací mechanismus, trubky o větším průměru pro lepší tuhost, větší kompatibilita se standardními komponenty a příslušenstvím a také horizontálně posuvná sedlovka, která umožňuje kolo složit ještě menší než dříve (jezdci také poskytuje širší rozsah poloh sezení).

Společnost Helix Labs navíc tvrdí, že je první cyklistickou společností, která laserem vyřezává své titanové trubky. V porovnání s tradičními technikami, jako je elektroerozivní obrábění, je prý patentovaný proces řezání laserem společnosti Helix mnohem rychlejší, lépe se hodí pro řezání dílů se složitou geometrií, a je tak praktičtější a ekonomičtější pro velkosériovou výrobu.

Po nařezání do požadovaných tvarů a velikostí se trubky svařují metodou TIG. Skutečnost, že se tak děje roboticky, v komoře s argonovým plynem, je prý dalším prvenstvím v cyklistickém průmyslu.

Model Helix je nabízen ve dvou provedeních, Standard a novém Ultralight. Mezi vlastnosti modelu Standard patří možnost volby jednorychlostního, desetirychlostního pohonu Shimano SLX (přehazovačka) nebo jedenáctirychlostního pohonu Shimano Alfine (zadní náboj), mechanické kotoučové brzdy TRP Spyke s páčkami Avid BB5 a rotory Shimano XT, kliky SRAM NX a pláště Kenda Kwest 24 x 1,5 palce. Uvádí se, že v jednorychlostním provedení váží pouze 10,6 kg.

Naproti tomu model Ultralight údajně váží pouhých 9,2 kg, pokud je vybaven 11rychlostní přehazovačkou Shimano Dura-Ace – lze jej objednat také s 11rychlostním nábojovým převodníkem Alfine. Mezi jeho další vlastnosti patří hydraulické kotoučové brzdy Formula Cura XC s karbonovými páčkami, kliky SRAM XX1 Eagle a karbonová řídítka Yavis.

Cena začíná na 2 990 dolarů ( cca 67 000 Kč) za model Standard a 4 490 dolarů (cca 100 890 Kč) za model Ultralight. Ve třetím čtvrtletí příštího roku by se mělo objevit také skládací elektrokolo s 11 převody a hmotností 25 kg.

Zdroj: helix.ca