Tankery budou místo ropy přepravovat nabité baterie z pobřežních větrných elektráren

Tankery, které přepravují ropu, plyn a uhlí přes moře, hrají důležitou roli v globálním energetickém mixu. Jeden japonský startup ale hledá budoucnost, kde tyto plavidla ponesou mnohem čistší náklad, napsal New Atlas

Plavidla Power ARK společnosti PowerX jsou navržená k přepravě obnovitelné energie z větrných turbín umístěných daleko od pobřeží zpět na suchou zemi, což otevírá nové možnosti pro instalaci elektráren.

Velkou ambicí PowerX je urychlit zavádění pobřežní větrné energie tím, že umožní její přepravu mezi dvěma libovolnými místy na Zemi. Pobřežní větrné farmy začínají hrát stále větší roli v poskytování obnovitelné energie. Existují ale omezení, pokud jde o to, kde mohou být instalovány, protože turbíny musí být ukotveny k mořskému dnu.

Například Haliade-X společnosti GE, nejvýkonnější pobřežní větrná turbína na světě, může pracovat pouze v hloubkách okolo 60 metrů. Tento problém vede ke vzniku nového druhu plovoucích turbín, jako jsou ty na farmě Hywind u pobřeží Skotska.

Ale PowerX pracuje na alternativním řešení. Zejména ve svém domovském Japonsku, které je obklopeno hlubokými pobřežními vodami, a proto má omezené možnosti pro offshore větrné farmy v těsné blízkosti země. Namísto spoléhání se na podmořské kabely pro přenos energie ze vzdálenějších větrných farem zpět na břeh, jejichž výstavba je nákladná, vyvíjí plavidla, která by náklad převezla.

První lodí z řady je sto metrů dlouhý Power ARK 100, který bude poháněný elektřinou a bude mít dojezd 300 kilometrů. S bionaftou, která nabízí zálohu a umožňuje cesty na větší vzdálenosti, může plout potenciálně po celém světě. Ponese 100 síťových baterií s kapacitou 220 MWh, což podle PowerX stačí k napájení přibližně 22 000 japonských domácností na jeden den během jediné cesty. Společnost právě uzavřela dohodu s největším japonským loďařským závodem Imabari o konstrukci prvního prototypu, který má být dokončen v roce 2025. Připravují se i větší verze „tankerů“ dlouhých 300 metrů.

Zdroj: New Atlas