Storm Shadow jsou již na Ukrajině. Tyto střely naváděné z letounů zasáhnou cíle v dálce 300 km

Střely s plochou dráhou letu Storm Shadow, známé také jako SCALP, jsou společným vývojem Francie a Velké Británie, které se koncem 90. let rozhodly pořídit střely s dlouhým doletem. V 90. letech se rozhodly pořídit prostředek pro útoky na cíle v hlubokém zázemí nepřítele. Výsledek prací byl dokončen a uveden do výroby počátkem roku 2000. Střely Storm Shadow jsou schopny zasáhnout cíle na vzdálenost kolem 500 km.

Ukrajinci konečně získali zbraň, která může změnit sud války a zlikvidovat jakýkoli ruský cíl na ukrajinském území, včetně slavného Krymského mostu. Vysvětlíme vám, jaká je výkonnost této klíčové zbraně.

Zbraně tohoto typu jsou pro Ukrajinu zásadní pro znovuzískání všech ztracených území včetně Krymu. Ukrajinci již několik měsíců usilují o předání tohoto typu výzbroje z USA v podobě balistických raket krátkého doletu MGM-140 ATACMS, ale dosud byly tyto žádosti ze strany USA odmítány.

Jiný názor má Velká Británie, která Ukrajinu od počátku podporovala významnými dodávkami moderních zbraňových systémů, např. systémů NLAW, Starstreak a Martlet, když většina zemí dodávala Ukrajině především postsovětské vybavení, jak píše web CNN. Tehdy to byli Britové, kdo se jako první rozhodl poskytnout Ukrajině moderní tanky Challenger 2, a nyní jsou průkopníky, pokud jde o zbraňové systémy dlouhého dosahu.

Střely jsou v současnosti omezeny vzhledem k ustanovením režimu kontroly raketových technologií, které omezují dolet exportních variant na maximálně 300 km a hmotnost bojové hlavice na 500 kg. Konstrukčně se jedná o střely odpalované z letadla, které váží 1,3 tuny, z čehož 450 kg připadá na bojovou hlavici BROACH (Bomb Royal Ordnance Augmented CHarge) fungující v několika režimech. Máme zde klasický výbuch při dopadu, výbuch ve vzduchu pokrývající velkou plochu krupobitím střepin nebo penetrační režim ideální proti bunkrům či jiným opevněným objektům.

O doručení hlavice na konkrétní místo se naopak stará pokročilý naváděcí systém a proudový motor Turbomeca Microturbo TRI 60-30, který zajišťuje tzv. vysokou podzvukovou rychlost, což v nomenklatuře výrobců znamená přibližně 0,8-0,9 Mach, jak uvádí na svém webu výrobce.

Naváděcí systém zahrnuje nejen nejčastěji používaný navigační tandem GPS a INS, ale také infračervený senzor čtvrté generace (IIR), který vidí tepelný obraz cíle. To umožňuje nejen senzační přesnost v poslední fázi letu střely, ale dokonce i provoz v prostředí rušení družicové navigace. Senzor totiž průběžně mapuje reliéf terénu a porovnává jej s nahranou mapou, což nabízí mnohem větší přesnost než inerciální navigace.

Jak bude Ukrajina tyto výkonné střely využívat, zůstává otevřenou otázkou. Již delší dobu se však objevují zprávy o tom, že letouny Su-24 jsou s pomocí zemí NATO upravovány pro nesení střel Storm Shadow. Nebylo by to poprvé, neboť již bylo možné upravit stíhací letouny MiG-29 a Su-27 tak, aby působily jako stroje SEAD se střelami AGM-88 HARM, nebo útočné letouny Su-25 k použití neřízených střel Zuni.

Je pravděpodobné, že brzy uslyšíme o použití Strom Shadow.

Zdroj: redakce, mbda-systems.com, cnn.com, Airforce Technology