Semafory budou přežitek. Britové provedli zkoušku aut bez řidiče

Inženýr tvrdí, že po přelomové zkoušce vozidel bez řidiče ve Velké Británii by semafory mohly být do 20 let zastaralé, píše server Sky News.

V rámci dvouleté zkoušky absolvovala dvě vozidla s autonomním řízením vyrobená společností Nissan stovky okruhů s délkou jednoho okruhu přibližně 4,35 km ve Woolwich na jihovýchodě Londýna. Jedná se o první britskou zkoušku technologie bez řidiče, která využívá silniční infrastrukturu i vlastní systémy vozidel a je součástí projektu ServCity. Přibližně 270 kamer umístěných na trase umožnilo vozům Nissan Leaf japonské výroby předvídat potenciální varování, například autobusy zastavující v jízdních pruzích, a rychle tak změnit jízdní pruh.

Člen laboratoře Smart Mobility Living Lab (SMLL) inženýr Thomas Tompkin prohlásil, že tato zkouška ukázala, že přelomová změna v uspořádání našich silnic je možná.

Tompin řekl: „tato změna by mohla přinést zásadní změny: když se zamyslíme třeba za 20 nebo 30 let, můžete pak začít přemýšlet o infrastruktuře venku. Můžete začít odstraňovat některé části infrastruktury, jako jsou dopravní značky. Je zřejmé, že než k tomu dojde, je třeba udělat spoustu práce.“

Perspektivu autonomních vozidel v minulosti podpořila britská vláda, která vyjádřila odhodlání zavést legislativu, která umožní jejich používání. Podle britského ministra dopravy Jesseho Normana také investovala v přepočtu přibližně 186 miliónů Kč do projektu ServCity, aby byla v čele inovací.

Autonomní Nissan Leaf ve městě Woolwich

V současné době stojí vysoce kvalitní silniční systémy v přepočtu přibližně 26,6 miliónů Kč na kilometr, ale Tompkin věří, že širší rozšíření základní technologie by mohlo být provedeno za zlomek ceny.

Zvýšené riziko nehody

V USA Tesla přitom nedávno oznámila, že svolává 362 000 vozů kvůli obavám, že jejich software pro plně samořízené řízení (FSD) může způsobit nehodu.

Úřad NHTSA, který provádí vyšetřování autopilotních systémů společnosti, uvedl, že software společnosti Tesla umožňuje vozidlu překračovat rychlostní limity nebo projíždět křižovatkami nezákonným nebo nepředvídatelným způsobem, což zvyšuje riziko nehody. A dále, že mezi možné situace, kdy by k problému mohlo dojít, patří jízda nebo odbočování přes určité křižovatky během žlutého světla na semaforu a změna jízdního pruhu z určitých jízdních pruhů určených pouze pro odbočování za účelem pokračování v jízdě rovně.

Společnost Tesla uvedla, že si není vědoma žádných zranění nebo úmrtí, která by mohla souviset s problémem při svolávání vozidel.

Zdroj: smartmobility.london, nhtsa.gov, servcity.co.uk, news.sky.com, redakce