Rusové svou hloupostí přeměňují obranná vozidla v sebevražedná. Jak se jim to povedlo?

Někteří ruští vojáci montují ochranné kostky ERA Kontakt-1 na lehká obrněná vozidla, jako jsou transportéry BTR. Myslí si totiž, že kostky mají zlepšit ochranu, ale ve skutečnosti je promění ve smrtící past. Vysvětlujeme, jak kostky ERA Kontakt-1 fungují.

Reaktivní pancéřové kostky Kontakt-1 se často používají na tancích T-72, T-64 nebo dokonce T-62MV, kde skutečně poskytují zvýšenou ochranu proti starším konstrukcím jednokotoučových protitankových zbraní.

Jejich použití na lehce pancéřovaných vozidlech je však vrcholem bláznovství a pro posádku je mnohem smrtelnější než jakákoliv klec nebo dřevo, které na tank připevňují. Kostky ERA je obtížné odpálit střelbou z kulometu, a to i z velkorážových zbraní DSzK/DSzKM, ale pokud je zasáhne něco většího, například granát z děla M75 nebo granát RPG-7, zaručeně zabijí všechny uvnitř.

Účinek kostek ERA spočívá v rozptýlení kumulativního toku pomocí střepin, které se vytváří z jejich pláště, a rázové vlny, kterou vytváří 260g vysoce explozivní nálož umístěná uvnitř. Je však třeba poznamenat, že pancíř, na kterém je namontován, musí tuto explozi vydržet, aby se energie přesměrovala ven.

U tanku to není problém, ale u lehčích obrněných vozidel může taková kostka fungovat jako demoliční hlavice (HESH). Ta neprorazí pancíř, ale vzniklá tlaková vlna způsobí napětí v pancíři a uvnitř vzniknou velmi jemné úlomky, které zabijí všechny uvnitř.

Z tohoto důvodu se u moderních vozidel používá vnitřní protistřepinová vrstva, které ve vraku nového BTR 82, který Ukrajinci přivezli, nebyla. Na druhou stranu, pokud je pancíř příliš tenký nebo není vůbec, jako v případě vozidla UAZ, pak tlaková vlna zabije všechny uvnitř.

Na výše uvedené fotografii je vidět několik proražených kostek ERA, některé jsou neporušené a uprostřed je také vidět značná trhlina. V každém případě neměla posádka této speciální komunikační varianty vozidla BTR-80 R-166-0.5 šanci přežít.

Zdroj: redakce, iNews, Twitter