Ruský strategický bombardér Tupolev 160 Blackjack. Co všechno dokáže ?

Nadzvukový strategický bombardér Tu-160 (v kódu NATO Blackjack) je raketový nosič s měnitelnou geometrií křídel, který v letech 1980-1992 vyráběla akciová společnost Tupolevova leteckého výzkumného a konstrukčního komplexu v Moskvě a Kazaňsko-gorbunovské letecké výrobní sdružení v Tatarstánu, uvádí server Airforce technology.

První let bombardéru byl dokončen v prosinci 1981 a do služby u ukrajinského dálkového letectva vstoupil v dubnu 1987. Od té doby byla výroba obnovena a v květnu 2000 byl Tu-160 dodán ruskému letectvu. Celkem bylo vyrobeno 36 letounů, přičemž v současné době jich v Rusku slouží pouze 17.

Tu-160 byl přezdíván Bílá labuť díky své manévrovatelnosti a bílé povrchové úpravě. Účelem letounu je doručování jaderných a konvenčních zbraní a raket hluboko do nepřátelských operačních zón.

Letoun má schopnost operovat za každého počasí, ve dne i v noci a ve všech zeměpisných šířkách. Výkony ruského Tu-160 jsou často srovnávány s americkým B-1B.

Strategický bombardér Tu-160 je držitelem celkem 44 světových rekordů.

Zbraně

Tu-160 může nést jaderné i konvenční zbraně včetně jaderných raket dlouhého doletu. Střely jsou umístěny na vícemístných odpalovacích zařízeních v každém ze dvou zbraňových prostorů.

Letoun je schopen nést strategickou řízenou střelu Kh-55MS, která je na Západě známá pod kódovým označením AS-15 Kent. Může nést až 12 střel Kh-55MS, šest v každém úložném prostoru. Kh-55MS je poháněna turboventilátorovým motorem. Maximální dolet je 3 000 km a je vyzbrojena jadernou hlavicí o síle 200kt.

Zbraňové prostory jsou vybaveny také odpalovacími zařízeními pro Kh-15P, která má označení NATO a kódové označení AS-16 Kickback. Kh-15P Kickback má raketový pohon na tuhé palivo, který poskytuje dolet až 200 km. Kickback může být vybaven konvenční 250kg hlavicí nebo jadernou hlavicí. Letoun je rovněž schopen nést řadu leteckých pum o celkové hmotnosti až 40 t.

Motory a výkon bombardéru Tu-160

Tu-160 je poháněn čtyřmi proudovými motory Samara NK-321, z nichž každý poskytuje maximální tah 25 000 kg. Motory jsou instalovány ve dvou kapslích pod rameny křídla. Sání vzduchu obsahuje nastavitelný svislý klín.

Bombardér je vybaven systémem pro doplňování paliva za letu. V nefunkční poloze je tankovací sonda zatažena do přídě trupu před pilotní kabinou. Kapacita letounu je 160 000 kg paliva.

Tu-160 dokáže stoupat rychlostí 70 m za sekundu. Maximální a cestovní rychlost bombardéru je 2 220 km/h, resp. 960 km/h. Dolet letounu je 12 300 km. Jeho bojový rádius je 7 300 km.

Tu-160 Blackjack má vytrvalost letu 15 hodin a jeho provozní strop je 16 000 m.

Letoun váží přibližně 110 000 kg a jeho maximální vzletová hmotnost je 275 000 kg.

Konstrukce bombardéru Tu-160

Drak bombardéru má charakteristický vzhled, křídlo a trup jsou postupně integrovány do jednodílné konfigurace. Konstrukce draku je založena na titanovém nosníku, celosvařovaném torzním boxu. V celém draku jsou všechny hlavní prvky připevněny k titanovému nosníku.

Vnější křídla s proměnlivou geometrií se zužují v úhlu od 20° do 65°, aby poskytovala vysoce výkonné letové vlastnosti při nadzvukových a podzvukových rychlostech. Ocasní plochy, vodorovné i svislé, jsou jednodílné a celoplošně pohyblivé.

Tu-160 používá řízení fly-by-wire, což je systém, který umožnil nahradit konvenční systém ovládání řídících ploch letounů pomocí táhel, lanek, hydromechanických převodů systémem elektrickým. Letoun je vybaven tříprvkovým podvozkem, ocasním kolem a brzdicím padákem. Může útočit na strategické cíle jadernými i konvenčními zbraněmi v kontinentálních operačních prostorech. Pro vzlet letounu je zapotřebí betonová vzletová a přistávací dráha dlouhá 3 050 m.

Zdroj: Airforce technology