Ruský letoun Be-200 pomáhá hasit v Turecku po zemětřesení. Z jeho přeletů se tají dech

Ruský letoun Be-200 přiletěl do Turecka hasit rozsáhlé požáry. Turečtí uživatelé zveřejňují na sociálních sítích videa letounu Be-200 poblíž hořícího přístavu Iskenderun.

Be-200

Beriev Be-200 je obojživelný víceúčelový letoun navržený společností Beriev Aviatsionnyi Kompaniya, přičemž za vývojovou fázi výrobního programu odpovídá ruské Irkutské sdružení pro výrobu letadel (IAPO). První let se uskutečnil v roce 1998 a letoun byl poprvé spatřen na západě na pařížském leteckém veletrhu v roce 1999.

Vývoj a prototypy

Letoun Beriev Be-200 byl nejprve vyvinut pro hasičské mise. Může startovat, vzlétat a přistávat na vodě a unese náklad 12 t vody, jak uvádí web Military Today.

První prototyp letounu úspěšně absolvoval 650 letových hodin a nese ruskou certifikaci jako hasičský letoun.

Dva letouny Be-200 byly v létě 2007 použity k hašení ničivých lesních požárů v Řecku a v prosinci 2007 Řecko objednalo nezveřejněný počet letounů Be-200.

Ruské námořnictvo oznámilo plány na pořízení čtyř letounů Be-200 pro pátrací a záchranné operace (SAR). Uvažuje se rovněž o vojenské verzi vybavené systémem protiponorkového boje (ASW) Sea Dragon.

V srpnu 2004 pronajal Irkut jeden letoun italské společnosti Protezione Civile pro hašení požárů. Letoun zahájil provoz v červenci 2005 na ostrově Sardinie, jak píše web Naval Technology.

V červnu 2006 podepsalo portugalské ministerstvo vnitra smlouvu se společností Irkut na pronájem jednoho letounu Be-200 od července 2006 pro hašení požárů.


Hasičské letadlo

Hasičské letadlo má pod podlahou kabiny ve střední části trupu nádrže na vodu o objemu 12 m3 ze slitiny železitého hliníku. Jsou zde čtyři výsuvné vodní lžíce, dvě instalované před stupačkou a dvě za stupačkou. Nádrže na vodu lze rychle vyjmout pro přepravu nákladu. Pomocí odstředivého čerpadla lze do vody přidávat protipožární chemikálie.

Zdroj: redakce, military-today.com, naval-technology.com