Rusko v úzkých. Začalo používat rakety X-55 se simulátorem jaderné hlavice

Rusko používá proti Ukrajině rakety X-55 se simulovanou jadernou hlavicí, aby vyčerpal a rozptýlil ukrajinskou protivzdušnou obranu, uvedl mluvčí velení vzdušných ozbrojených sil Ukrajiny Jurij Ihnat pro web New voice.

Rakety X-55 nebo také KH-55

X-55 je podzvuková strategická střela malých rozměrů, letící v malé výšce nad terénem, určená k použití proti důležitým strategickým objektům nepřítele s předem určenými souřadnicemi.

Střela byla vyvinuta v nevládní organizaci „Duha“ pod vedením generálního konstruktéra I. S. Selezněva v souladu s výnosem ÚV SSSR z 8. prosince 1976. Konstrukci nové střely provázelo řešení celé řady problémů. Dlouhý dolet a malá viditelnost vyžadovaly vysokou aerodynamickou kvalitu při minimální hmotnosti a velké zásobě paliva s úsporným pohonným systémem.

V březnu 1978 bylo zahájeno nasazení výroby X-55 v Charkovském leteckém průmyslovém sdružení (KAPO). První sériová raketa vyrobená v KAPO byla dodána zákazníkovi 14. prosince 1980.


Nosiči KR X-55 jsou strategické letouny – Tu-95MS a Tu-160. Letouny Tu-95MS se vyznačují upraveným kokpitem, přepracovaným nákladovým prostorem, instalací výkonnějších motorů NK-12MP, upraveným elektrickým systémem, novým radarem „Obzor-MS“, vybavením a komunikací. Posádka Tu-95MS byla snížena na sedm osob. V posádce byla zavedena nová funkce navigátora-operátora, odpovědného za přípravu a odpal raket.

Zkoušky letounu X-55 probíhaly velmi intenzivně, k čemuž přispělo důkladné přezkoušení systému řízení. Během první fáze zkoušek bylo provedeno 12 startů, z nichž pouze jeden se nezdařil v důsledku poruchy generátoru energetického systému a ztráty rakety.

První start sériové rakety X-55 se uskutečnil 23. února 1981. 3. září 1981 byl proveden zápočtový start s prvním sériovým vozem Tu-95MS č. 1. V březnu následujícího roku se k němu připojil druhý letoun, který dorazil na základnu Výzkumného ústavu letectva v Achtubinsku, aby pokračoval ve státních zkouškách.


Předpokládaná možnost vybavit letoun podvěsy pod křídly vedla k výrobě dvou variant: Tu-95MS-6, nesoucí šest raket X-55 v gruzootáčkách na vícepolohové katapultovací jednotce MKU-6-5 a Tu-95MS-16, dodatečně vyzbrojený dalšími deseti raketami – dvěma na vnitřních podkřídlových katapultovacích jednotkách AKU-2 v trupu a třemi – na vnějších jednotkách AKU-3, umístěných mezi motory. Odhoz raket, katapultující je v dostatečné vzdálenosti od letounu a narušující proudění vzduchu kolem něj, se prováděl pneumatickým tlačením, jejich zpětné čištění – hydraulikou. Po odpálení se otáčel buben ICU, který podával další raketu do výchozí polohy.

K čemu se nyní na Ukrajině používá?

Především k rozptýlení Ukrajinské protivzdušné obrany, ale lze ji použít i jako návnadu. Řekněme, že rakety letí ve svazku – pět z nich, včetně dvou X-55 a tří X-101, letí podél trasy. Ukrajinci na ně vyčerpají střely případně je rozptýlí.

Letectvo se domnívá, že je Rusko používá, protože je mu líto raket, kterých začíná být nedostatek, jako jsou Kalibr a rakety tohoto typu.

„X-55 je raketa s jadernou hlavicí“, jak Ihnat uvádí.

„Tyto rakety se používají, už jsme viděli důkazy. Samozřejmě, že odstraní nebo neinstalují jadernou část. Nahradí jí nějakým imitátor, který odpovídá hmotnosti a neovlivňuje aerodynamické vlastnosti střely. To znamená, že tam není žádná jaderná část,“ zdůraznil.

Zdroj: redakce, nv.ua, wikipedia.org