Proč se grafické karty od Nvidia jmenují GeForce?

Mluvíme o době, kdy se mezi videohrami porovnávaly polygony, kdy se počítačům říkalo Pentium II a Pentium III a kdy jste byli hrdí na svou zvukovou kartu Sound Blaster, napsal server Numerama.

Psal se rok 1999. Americká společnost Nvidia uvedla na trh zcela novou řadu grafických karet, která existuje dodnes. Jméno? GeForce. Poprvé se objevila s grafickou kartou GeForce 256, která měla taktovací frekvenci (tj. rychlost, při které se provádějí výpočty) 120 MHz.

V porovnání s nejnovějšími modely značky, jako je grafická karta GeForce RTX 3080 Ti, která byla uvedena na trh letos v létě 2021, je to samozřejmě trochu málo. Takt grafické karty byl zvýšen na 1665 MHz a její rozlišení bylo sníženo na 8 nanometrů. GeForce 256 měla 17 milionů tranzistorů. GeForce RTX 3080 Ti se všemi svými dalšími funkcemi má 28,3 miliardy tranzistorů.

Podpora 3D geometrických výpočtů

Tohle všechno už počítačoví šprti pravděpodobně vědí. Co možná nevědí nebo si méně uvědomují, je původ názvu GeForce. Za touto identitou se skrývá malý příběh a vysvětlení. Poprvé se o tom dozvěděl časopis Maximum PC v roce 2002, kdy redakce hovořila s manažerem komunikace společnosti Nvidia.

GeForce je vlastně zkratka slov „Geometry“ a „Force“. GeForce původně znamenalo Geometry Force, protože to byla první grafická karta pro PC, která počítala transformaci a osvětlení geometrie, čímž odlehčila procesoru. Je třeba připomenout, že grafické karty byly vynalezeny, aby ulehčily procesorům tím, že jim svěřily veškerou správu zobrazení videa, což vyžaduje velký výpočetní výkon. Grafické karty se postupem času výrazně vyvinuly a jsou schopny vykreslovat i 3D obraz, což je nezbytné pro videohry, speciální efekty a počítačovou grafiku.

Když byla GeForce 256 uvedena na trh, byla první na trhu, která byla skutečným grafickým procesorem s integrovaným transformačním, osvětlovacím, trojúhelníkovým nastavovacím a vykreslovacím enginem. Tomuto postupu se při vykreslování 3D scény říká TCL (Transform, clipping a lighting). Podle společnosti Nvidia byla její GeForce 256 schopna zpracovat nejméně 10 milionů polygonů za sekundu. Dnešní grafické karty zcela změnily měřítko, protože jsou schopny zpracovat 7 miliard polygonů za sekundu. To je rozdíl 700krát. V roce 2021 se to všechno samozřejmě zdá směšné, ale musíme si uvědomit, jaký vliv měla grafická karta v roce 1999.

Zdroj: numerama.com