Proč mají světové armády rozdílné barvy svých stíhaček? Zde jsou důvody

Vojenská letadla poprvé prokázala svou dominanci nad bojištěm ve druhé světové válce a už tehdy bylo zřejmé, že války budoucnosti se budou vést a vyhrávat na obloze, uvádí se na webu highskyflying.com.

Od druhé světové války urazily bojové vojenské letouny dlouhou cestu. Když však tyto letouny analyzujeme vizuálně, jejich šedé nátěry zůstávají po celá desetiletí konzistentní. To nás může vést k nevyhnutelné otázce, proč jsou vojenská letadla šedá? Létají přece na obloze, dalo by se tedy spíše očekávat, že budou natřena modrou barvou.

Vojenské síly po celém světě během války experimentovaly a zjistily, že atmosféra nemá žádnou barvu. Obecně tedy pro šedý letoun platí, že je schopen lépe univerzálně splynout s mlhavým pozadím. Šedá kamufláž je nejméně rozeznatelná na pozadí terénu, zamlžené oblohy nebo modré vody oceánu.

Proč tedy některá vojenská letadla nejsou šedá?

Je to tak, některé vojenské síly mají tendenci využívat pro část svého letadlového parku různá schémata nátěrů. Důvodem jsou specifické geografické okolnosti a také operační požadavky.

Například ruské letectvo udržuje flotilu letounů Suchoj SU-34 a MIG-29, které jsou pokryty tmavě a světle modrou kamufláží. Jeto dáno tím, že letadla ruské armády operují významně v Pobaltí a zasněžených oblastech na východ od něj. Tmavě a světle modrá kamufláž má tedy svůj význam. Ruské stíhačky totiž létají v terénu, kde jsou buď ledovce, nebo zamrzlá bílá jezera.


Naproti tomu vojenské síly izraelského a jordánského letectva operující v oblasti Perského zálivu, a proto udržují flotilu letadel se světle a tmavě hnědou kamufláží. Terén země je totiž většinou tvořen hnědými pouštními dunami nebo kopci. Tmavě a světle hnědá kamufláž umožňuje pilotům, aby po odhalení nepřátelskými letadly mohli se svým strojem klesnout a účinně splynout s terénem. Americké letectvo zase udržuje na letounech F-117 Nighthawk černou barvu, protože tato letadla jsou nasazována pouze v nočních operacích.

Barvy nejsou jen kamufláž

Že barvy mají ještě další význam než jen kamufláž, je asi zřejmé. Nátěry musí být odolné teplu a musí být hladké. Při dvojnásobné rychlosti zvuku vytváří tření způsobené prouděním vzduchu obrovské množství tepla, které zvyšuje povrchovou teplotu letadla na přibližně 180̊ Celsia. Při této teplotě by se normální barvy z povrchu prostě roztavily, proto se používají materiály, které takovým teplotám dlouhodobě odolávají. Hladkost povrchové úpravy je zase důležitá proto, aby nevznikalo další teplo v důsledku zvýšeného odporu.

U moderních vojenských letounů, vyrobených z lehkých kompozitních materiálů, je také úkolem nátěru křehčí povrch chránit a udržovat jej strukturálně neporušený. Další podstatnou úlohou barev použitých pro nátěry bojových letadel je zajištění neviditelnosti pro radary. Letadla s technologií stealth mají speciální nátěr, který pohlcuje záření přicházející z radarů, takže je nelze nebo je obtížné je odhalit.

Rozdíl mezi barvou vojenských a komerčních letadel

Ochranný princip nátěrů letadel je stejný jako u bojových letadel. I zde se stále více používají kompozitní materiály, které jsou lehké, ale mechanicky křehké. Silný nátěr i zde chrání trup letadly před poškozením vlivem vnějšího prostředí. Bílá barva je používána nejčastěji proto, protože pohlcuje nejméně slunečního tepla a vzhledem k velké kabině dopravních letadel pomáhá snižovat nároky na klimatizační systém.

Zdroj: highskyflying.com