„Plastikový muž z Indie“ řeší co s odpadem. Vědec z něj hodlá stavět nové silnice

Svět má problém s plastovým odpadem. Jedno řešení, které umožní odpad dál využít, je dát plast na silnice. Indie je první zemí, která plastové silnice otestovala, informovala společnost NEWSY 

Plastové silnice se mohou stát populární po celém světě. Indický vědec a profesor chemie známý jako „Plastikový muž z Indie“ vyvinul svou vlastní metodu využití odpadu.

„Plast není problém. Vždy říkám, že problém jsme my, lidské bytosti. Je to naše kultura odpadu. Je to naše technika na jedno použití,“ říká Plastikový muž Rajagopalan Vasudevan. Dodává, že silnice z plastového odpadu prakticky nevyžadují téměř žádnou údržbu.

Rajagopalan Vasudevan vyučuje chemii na vysoké škole v Madurai v Indii. Jeho metoda, která zahrnuje smíchání drceného plastu s horkým štěrkem a následné přidání do asfaltu, se začne používat po celé zemi. Podle Plastikového muže je Indie pro takové silnice ideální, protože plast je odolný i v extrémních klimatických podmínkách.

O jeho metodu recyklace plastů na výstavbu silnic se zajímají i jiné státy po celém světě. Například jeden z největších amerických výrobců plastů Dow Chemical už se stavebními firmami na výstavbě „plastových silnic“ spolupracuje. „Asfaltová vozovka je ve Spojených státech nejvíce recyklovaným materiálem. A tak ji díky plastu činíme udržitelnější,“ řekl šéf vývoje Cj Dubois. „Ve směsi používáme odpadní plasty z láhví i sáčků,“ dodal.

V poslední době se firma spojila s inženýry z University of Missouri v Columbii. Dnes testuje dlažbu na frekventované ulici poblíž univerzity. Doufá, že vydrží stejně dlouho jako tradiční silnice asi 20-30 let. „Planeta se právě teď tak trochu topí v odpadních plastech,“ řekl Bill Buttlar z University of Missouri. „Na výrobu této silnice použijeme více než 1,4 milionu plastových lahví.“

Tím, jak dlouho vydrží silnice postavené novou technologií se zabývá i Paul Chinowsky. Profesor a ředitel programu Environmental Design Program na University of Colorado Boulder studuje, jak změna klimatu ovlivňuje infrastrukturu, včetně silnic.

„Infrastruktura obecně má značné problémy kvůli změně klimatu,“ řekl Chinowsky. Střídá se horko, déšť a mráz. Využití trvanlivého plastu při výstavbě silnic by tak mohlo přispět ke snížení negativních dopadů změny klimatu na planetě.

Zdroj: NEWSY