Odstaví Rusko své obří vrtulníky? Je to možné. Doposud totiž létaly s ukrajinskými motory. Jaké mají specifikace?

Ukrajinská rozvědka rozbila síť Vjačeslava Boguslajeva, bývalého šéfa záporožského závodu Motor Sič, a připravila tak Rusko o dodávky motorů D-136, které se používají v ruských dopravních vrtulnících Mi-26, píše Defence24. Nedostupnost pašovaných motorů je pro Moskvu značným problémem, protože ruské ekvivalenty dosud nebyly vyvinuty.

Motor Sich byl jediným výrobcem motorů používaných v Mi-26. Mezitím stále nebyly dokončeny práce na náhradě ruského PD-12W, které probíhají od roku 2016. V současnosti je Mi-26, největší sériově vyráběný dopravní vrtulník na světě, poháněn dvěma motory D-136, jejichž dodávky byly po roce 2014 zastaveny.

Nelegálně pašované motory

Motor D-136 má výkon 11 000 koní. Není proto divu, že našel uplatnění v obrovském vrtulníku Mi-26, který má vzletovou hmotnost až 56 tun. Dva ukrajinské motory pohánějí největší rotor na světě o průměru 32 m. Za zmínku stojí, že v roce 2011 uzavřel letecký holding Helicopters of Russia s Motor Sich mnohamiliardový kontrakt na nákup motorů.

Podle smlouvy měli Ukrajinci dodávat 250-270 motorů ročně, čímž by se stali hlavním zákazníkem společnosti Motor S. až do roku 2014. Hlavním odběratelem výrobků společnosti Motor Sich bylo Rusko. Mnohé však nasvědčuje tomu, že Záporožský závod dodával své výrobky do Moskvy i po této době.

O nezákonném postupu informuje Bezpečnostní služba Ukrajiny na svých internetových stránkách. „Zločinci vytvořili nadnárodní kanály pro pašování velkých dávek ukrajinských leteckých motorů do agresorské země,“ uvádí se v tiskové zprávě. SBU uvádí, že je Rusové využívali k výrobě a opravám nejen vrtulníku Mi-26, ale také Mi-8, Ka-52 „Aligator“ a bitevních vrtulníků Mi-28N.

„Aby obešli zavedená obchodní omezení s Ruskou federací, využili organizátoři programu kontrolované obchodní struktury ve třech zemích Blízkého východu, Evropy a východní Asie. Právě tyto společnosti posílaly „objednávky“ ukrajinskému výrobci (…) Jakmile však vojenské výrobky obdržely, „prostředníci“ je dopravili do Ruska. Nepřítel také využíval své zahraniční komplice k opravám a údržbě vlastních letadel s použitím ukrajinských náhradních dílů,“ uvádí se na webu SBU.

Ruské náhrady

Jak však poznamenává server Defence24, spoléhat se na nelegální dodávky je riskantní, zejména u tak důležitých letounů, jako je Mi-26. Není proto překvapivé, že se Rusové rozhodli vyvinout domácí náhradu za ukrajinský motor. Práce na něm probíhají již delší dobu a mají určité zpoždění.

V roce 2016 oznámila ruská společnost Avvyvatel, součást United Engine Corporation, že již dva roky pracuje na turbohřídelovém motoru s pracovním názvem PD-12V. Jak bylo oznámeno, očekává se výkon 14 500 koní, který bude nakonec snížen na 11 500 koní. Výrobce tvrdí, že PD-12V spotřebuje o 18 % méně paliva než ukrajinský motor. Zároveň se očekává, že bude o 100 kg těžší než D-136, jak píše server Avid.

První testy vrtulníku vybaveného motory PD-12V by měly začít příští rok. Schválení předsériové šarže je zatím plánováno na rok 2025 (v té době se očekává dokončení vývojových prací). Motor PD-12V je také kandidátem pro čínský vrtulník Advanced Heavy Lifter (v tomto případě se uvažuje také o motoru Ivchenko Progress D-136T od společnosti Motor Sich).

I když vše půjde podle plánu, Rusko se bude muset několik příštích let potýkat s problémem obstarávání pohonných jednotek pro Mi-26. Možná, že po tu dobu budou stačit nelegální kanály Moskvy a její stávající zásoby motorů. V opačném případě bude nutné uzemnit alespoň některé z ruských obřích vrtulníků.

Zdroj: redakce, defence24.pl. avid.ru, Wikipedia, ssu.gov.ua