Obojživelný tank PT-76: Rusko posílá do války stroje z 50. let minulého století

Válka na Ukrajině odhalila mnoho slabin ruských ozbrojených sil. Jedním z nich je nedostatek moderního vybavení. Dalším důkazem ruských problémů je zpráva, že do války byly poslány obojživelné tanky PT-76, jak píše server Defense Express. Jedná se o muzejní konstrukci vyvinutou těsně po druhé světové válce.

Obojživelný tank PT-76 byl vyvinut na základě zkušeností Rudé armády z druhé světové války. Na rozdíl od Američanů, kteří pro potřeby námořní pěchoty vyvinuli vozidla schopná urazit značnou vzdálenost při vylodění z moře, Rusové potřebovali vybavení s odlišnými vlastnostmi: lehký, rychlý tank, schopný překonávat za pochodu vnitrozemské vodní překážky.

Hlavní myšlenkou bylo rychle obsadit předmostí přes řeky, prorazit je při pronásledování ustupujícího, rozbitého nepřítele. O něco méně důležitý byl výsadek na mořském pobřeží. V tomto případě měl tank zajistit možnost provozu z vyloďovacích lodí nebo člunů, operujících nejdále jeden kilometr od břehu.

PT-76 – tank, který se vznáší

Odpovědí na tyto předpoklady se ukázal být tank PT-76. Konstrukce vyvinutá na přelomu 40. a 50. let měla plochý, těsný trup, který zlepšoval vlastnosti tanku ve vodě. Pohon zajišťovaly dvě vrtule a hlavní výzbroj tanku tvořil kanon ráže 76,2 mm se zásobou 40 nábojů.

Požadavek na vztlak se projevil na slabém pancéřování tanku. Tank PT-76 o hmotnosti přibližně 14 tun byl zepředu chráněn pancířem ráže 25 mm. Boky a záď vozidla byly chráněny mnohem hůře, a to 8-13 mm silným pancířem. Posádku tvořili tři lidé: řidič, velitel a nakladač.

Od průzkumu k pěchotě

Tank nesplnil očekávání, která do ní byla vkládána. Jako průzkumné vozidlo nebyl dostatečně mobilní – navzdory své nízké hmotnosti se v obtížnějším terénu pohyboval pomaleji než tanky T-54 nebo T-55 a průzkumnou činnost ztěžoval nedostatek dalšího vybavení pro tento účel.

V této roli byl nahrazen vozidly BMP-1 a BWR-1 a jeho výroba, která začala v roce 1951, byla ukončena v roce 1969 po vyrobení přibližně 12 000 kusů.

Tank PT-76 se mnohem lépe hodil jako základna pro jiné typy vozidel, například transportér BTR-50, samohybné dělo ASU-85, protiletadlový komplet ZSU-23-4 Szylko nebo transportér OT-62 TOPAS.

Jako obojživelný tank sloužil déle ve výsadkových lodích, kde mimo jiné jako vybavení námořní pěchoty vydržel v Rusku přinejmenším do roku 2010. V Polsku byly stroje tohoto typu vyřazeny v roce 1989, ale v mnoha zemích jsou tanky PT-76, často po různých modernizacích, ve službě dodnes.

Druhý život tanků PT-76

Archaický PT-76 má šanci znovu se osvědčit v boji. Podle ukrajinské služby Defense Express byly staré tanky vyřazeny ze skladů a mají být poslány na frontu na Ukrajině jako podpora ruských vojáků.

Prozatím však nejsou známy žádné podrobnosti o tom, kde a v jaké roli budou PT-76 použity. Ačkoli se jedná o zastaralé vybavení, použití obojživelných tanků může dávat smysl zejména v kontextu hypotetického útoku na Oděsu, podpořeného výsadkem z moře. Vzhledem k absenci dalších informací je však třeba tyto úvahy považovat za spekulaci.

Zdroj: defense-ua.com, Wikipedia