Obchody testují chytré kamery ke zjištění věku zákazníků, aby si mladiství nekupovali alkohol

V rámci zkušebního provozu, který potrvá do konce května letošního roku, začaly velké řetězce supermarketů v Anglii testovat automatický systém ověřování věku, aby se zabránilo čekání na ověření totožnosti u samoobslužných pokladen při nákupu alkoholu, informovali na webu BBC.

Systém údajně dokáže zjistit, zda je tvář starší nebo mladší než 25 let. Stejná technologie se již používá v londýnském obchodě Aldi, který je bez pokladen.

Pokud zákazník souhlasí, kamera odhadne jeho věk pomocí algoritmů vyškolených na databázi anonymních tváří. Pokud zjistí, že je jim méně než 25 let, budou muset ukázat zaměstnanci průkaz totožnosti.

Algoritmus, který byl testován na více než 125 000 tvářích ve věku 6-60 let, v průměru odhadl jejich věk s přesností na 2,2 roku a u osob ve věku 16-20 let to bylo 1,5 roku.

Nová technologie pochopitelně vyvolává obavy o ochranu soukromí, podobně jako v roce 2020, kdy 18 obchodů Co-op testovalo systém rozpoznávání obličejů, který upozorňoval personál na zákazníky se záznamem o krádeži.

Údajně se však nejedná o technologii, která se snaží přiřadit jednotlivé obličeje k obličejům v databázi. Tato technologie pouze odhadne věk zákazníka pomocí algoritmu. Systém také nebude uchovávat pořízené snímky.

Zdroj: bbc.com