Nový čínský supervlak dosahuje maximální rychlosti až 1030 kilometrů za hodinu

Čína získala další prvenství v oblasti vysokorychlostních železnic. Poté, co od roku 2003 provozovala nejrychlejší komerční vlak maglev na světě, nyní testuje mnohem rychlejší systém, který údajně jezdí rychlostí přesahující 80 % rychlosti zvuku, jak uvádí server Asia Times.

Vlak, kterému se přezdívá elektromagnetické saně, dosahuje maximální rychlosti 1 030 kilometrů za hodinu, což je 2,4krát více než šanghajský vlak Transrapid maglev, který na 30kilometrové nadzemní dráze poblíž šanghajského letiště Pudong dosahuje rychlosti 431 kilometrů za hodinu.

Elektromagnetické saně navrhl a vyrobil Ústav elektrotechniky Čínské akademie věd ve spolupráci s městem Ťi-nan v provincii Šan-tung a provinčními vládami. Testy se provádějí v pozemním zkušebním zařízení pro vysokorychlostní elektromagnetické pohonné technologie ve městě Ťien-nan. Elektromagnetické saně mohou jet přibližně 1,7krát rychleji než japonský vlak maglev vyvinutý společností Central Japan Railway Company.

Vlak Transrapid maglev, který se v japonské terminologii označuje jako lineární motorové vozidlo, využívá magnetické odpuzování k tomu, aby zvedl vozidlo nad trať a poháněl ho vpřed. Supravodivé elektromagnety jsou umístěny na podvozcích vozů a podél kolejnic nebo vodicích drah. Při zastavení nebo pomalé jízdě spočívá vlak na gumových kolech. Při zrychlování na sebe magnety vzájemně působí a zvedají ho 10 cm nad dráhu, čímž eliminují tření a umožňují mu dosáhnout vysoké rychlosti.

Prvnímu vlaku maglev trvala cesta z Tokia do Ósaky přibližně čtyři hodiny. V současné době urazí šinkansen Nozomi, který na trati zastavuje pouze ve čtyřech stanicích, cestu dlouhou 552,6 km za dvě hodiny a 25 minut. Maximální provozní rychlost nejrychlejšího vlaku Shinkanzen je nyní 320 kilometrů za hodinu. V roce 2015 však japonský vlak maglev se sedmi vagony dosáhl rychlostního rekordu 603 kilometrů za hodinu. V roce 2027 se plánuje propojení tokijských stanic Šinagawa a Nagoja s cestovní dobou 40 minut a následné prodloužení linky do Ósaky do roku 2037 s celkovou cestovní dobou 67 minut.

Vlak SCMaglev do Nagoji a Ósaky bude mít maximální provozní rychlost 505 kilometrů za hodinu a až 16 vozů pro přibližně 1 000 cestujících. Z celkové délky 286 kilometrů povede 90 % trasy (256,6 kilometru) tunely pod městskými oblastmi a horami. První tři vlakové soupravy maglev pro Čínu vyrobily německé společnosti Siemens a ThyssenKrupp. Elektrický systém navrhla firma Vahle. Dráhu postavily čínské společnosti na tisících betonových pilotů, které byly zaraženy až 70 metrů do naplavenin.

Šanghajský Transrapid byl slavnostně otevřen v prosinci 2002 a jeho provoz byl zahájen v říjnu 2003. Čtvrtý vlak, který byl do systému zařazen v roce 2010, vyrobila čínská společnost Chengdu Aircraft Industry. Nyní Čína pravděpodobně postaví mnoho vlaků maglev – ne tak rychlých jako elektromagnetické saně, ale srovnatelných s japonským SCMaglev. Současná síť vysokorychlostních železnic má být rozšířena na více než 40 000 kilometrů.

Zdroj: asiatimes.com