Nové letadlo NASA má místo čelního skla monitor. Mělo by se stát nejtišším nadzvukovým letounem

Letošní rok by mohl být významný pro unikátní letoun X-59. Letadlo vzniklo ve spolupráci společnosti Lockheed Martin a NASA, a jeho cílem je co nejtišší překonání zvukové bariéry, píšou na webu popsci.com.

Letoun by mohl poprvé vzlétnout letos koncem léta ze závodu společnosti Lockheed Martin v kalifornském Palmdale. Za dva roky s ním podle NASA budou létat jejich zkušební piloti a měřit, jaký hluk vydává. V ideálním případě bude při překonání zvukové bariéry vydávat zvuk, který vesmírná agentura označuje jako ránu a nikoliv hukot. Tato snížená hluková stopa může vést ke změně předpisů, které umožní nadzvukové lety nad USA, což je typ cestování, který je v současnosti zakázán.

Letoun X-59 QueSST se vydal na cestu z Kalifornie do zařízení společnosti Lockheed Martin ve Fort Worthu v Texasu, aby se podrobil testování. Při zkušebních testech bude letadlo stát na velké pevné konstrukci a hydraulické zvedáky budou na letoun působit naprogramovaným způsobem.

Letoun má několik výrazných prvků, které se u vojenských letadel, jako jsou tradiční stíhačky nebo dopravní letadla, nevyskytují. Má velmi dlouhou příď, která měří na délku asi 11,5 metru a bude mít zásadní význam pro tvarování rázových vln při nadzvukovém letu. Řízení těchto rázových vln je důležité pro zabránění typickému zvuku sonického třesku. Cílem je, aby letadlo bylo co nejuhlazenější a minimalizovalo narušení okolního vzduchu. Letoun bude pohánět jeden motor General Electric F414.

Nejvíce ohromující je však to, že místo čelního skla se pilot dívá na monitor s rozlišením 4K, který má před sebou. Tento displej s vysokým rozlišením bude získávat informace ze dvou kamer umístěných před letadlem. Protože je příď letadla tak dlouhá a jeho konstrukce neumožňuje typický vyčnívající kryt, není zde místo pro tradiční čelní sklo. Prostor kokpitu je v jedné rovině s tělem letadla. Pilot však bude mít stále k dispozici sklo v jiných částech kokpitu.

„Naším cílem je vytvořit pro pilota X-59 elektronický prostředek vidění, který poskytne výkonnost a bezpečnost na stejné nebo lepší úrovni, než okna směřující dopředu,“ uvedl v loňském prohlášení Randy Bailey, který projekt elektronického vidění vede.

Zdroj: popsci.com