Nová konstrukce baterie slibuje vysokou hustotu energie až na úrovni benzínu

Kromě mnoha alternativních řešení k tradičním lithium-iontovým bateriím vědci experimentují s konstrukcí lithium-vzduch. Článek nedávno zveřejněný v časopise Science popisuje novou lithium-vzduchovou baterii s inovativní konstrukcí, která by mohla poskytnout mnohem vyšší hustotu energie než tradiční lithium-iontové baterie.

Nové baterie by mohly být užitečné pro těžká vozidla, jako jsou letadla, vlaky a dokonce i ponorky. Inovativní baterie vydrží více než 1 000 nabíjecích cyklů s pouze malým pětiprocentním poklesem energetické účinnosti, jak píše server Techspot.

Konstrukce navržená výzkumníky z Illinoiského technologického institutu využívá pevný elektrolyt na bázi kompozitu keramiky a oxidu polyetylenu, který je bezpečnější a účinnější než kapalné elektrolyty. Keramické a polymerní materiály používané jako pevné elektrolyty mají při samostatném použití své nevýhody, ale v kombinaci mohou zajistit vysokou vodivost a stabilitu.

Kompozitní elektrolyt byl schopen pracovat při pokojové teplotě, což je u lithium-vzduchových baterií poprvé. Elektrolyt v pevné fázi se na celkové energetické hustotě podílí přibližně 75 procenty.

Stále existuje prostor pro další zlepšení a díky minimalizaci tloušťky bez snížení výkonu by nová konstrukce mohla dosáhnout velmi vysoké hustoty energie. Lithium-vzduchová baterie by mohla pojmout jednu kilowatthodinu na kilogram nebo více, což je čtyřikrát více, než umožňuje současná lithium-iontová technologie. Podle studie by lithium-vzduchová baterie založená na tvorbě oxidu lithného (Li2O) mohla teoreticky poskytnout hustotu energie „srovnatelnou s benzínem“.

Zdroj: techspot.com, science.org, redakce