Nová hybridní baterie slibuje nabíjení elektromobilů za méně než 2 minuty

Podle Amerického ropného institutu trvá průměrné natankování benzinu nebo nafty dvě minuty; jiné odhady jsou o něco vyšší. Nová technologie skladování elektřiny, kterou vyvíjí švýcarský technologický startup Morand, by mohla městu nabídnout dobu nabíjení elektromobilů dokonce o něco kratší než dvě minuty, jak uvádí server New Atlas.

Baterie Morand společnosti eTechnology, které jsou hybridem baterií a ultrakondenzátorů, nabízejí rychlost nabíjení, která by mohla změnit současné paradigma, a také možnost mnohem delší životnosti než lithium-iontové baterie. Společnost Morand byla pojmenována po bývalém jezdci F1 a manažerovi týmu Benoîtu Morandovi a s malým týmem bývalých inženýrů a manažerů F1 se rozhodla aplikovat hybridní a elektrické technologie pocházející z vyšších pater motoristického sportu na praktičtější řešení pro každodenní použití.

Společnost usilovně pracovala na vývoji systému eTechnology, který popisuje jako řešení pro ukládání energie kombinující vlastnosti ultrakondenzátoru a chemické baterie. V testovacím programu dokázal prototyp eTechnology s kapacitou 7,2 kWh dobít na 80 % za pouhých 72 sekund, na 98 % za 120 sekund a na 100 % za 2,5 minuty při výkonu až 900 A/360 kW. 7,2 kWh je samozřejmě daleko od 100 kWh a větších baterií, které jsou součástí elektromobilů s dlouhým dojezdem.

Morand se však zaměřil na aplikace s menší kapacitou, jako jsou drony a ebiky, a vysvětluje, že eTechnology se nejlépe hodí pro aplikace, které vyžadují rychlé a relativně časté nabíjení do pěti minut. Příkladem automobilu s baterií o kapacitě 7,2 kWh může být malý městský vůz, například Citroën Ami, který má baterii o kapacitě 5,5 kWh. Společnost Morand odhaduje, že jízdní kolo s baterií o kapacitě 6 Ah by se při nižším výkonu 3,2 kW mohlo nabít za šest minut. To by byla významná změna pro elektrokola, která se obvykle nabíjejí několik hodin. Jezdec by tak mohl během krátké přestávky kolo nabít, aniž by musel kupovat a vozit náhradní baterii.

Mezi další výhody technologie eTechnology, které Morand uvádí, patří efektivní provoz při extrémních teplotách a možnost mnohem více nabíjecích a vybíjecích cyklů. Tvrdí, že jejich jednotky byly bezpečně testovány na více než 50 000 nabíjecích cyklů. Společnost spolupracuje s výrobním partnerem na malosériové výrobě a plánuje zvýšit výrobu, aby byla eTechnology cenově konkurenceschopná s lithium-iontovými bateriemi.

Zdroj: redakce, newatlas.com