Nová doba. Místo uklízeček se začínají prosazovat roboti. Vyjdou také levněji

Hotely se loučí s manuálním úklidem pokojů a vítají roboty, protože pracovníků je stále málo. Proto je v hotelu Garden City na Long Islandu v letošní sváteční sezóně obzvlášť vděčný za robota Whiz.

Výkonnému robotickému vysavači, který měří přes půl metru a váží 30 kilogramů, nevadí pracovat dlouho do noci po skončení večírků. Robotovi je jedno, že jsou prázdniny. Nepotřebuje ani den volna.

„Potřebuje jen, aby se o něj někdo staral. Musíme pravidelně měnit sáčky do vysavače a udržovat baterie nabité,“ říká Ayers, ředitel hotelových banketů.

Při pokračujícím nedostatku personálu se dva robotické vysavače, které hotel zakoupil koncem loňského roku, každý za přibližně milion korun, mnohonásobně osvědčují a vyplňují mezery v oddělení stravování i úklidu.

„Pokud vysáváme každé patro robotem, ušetříme tím celou jednu směnu,“ říká výkonný ředitel hotelu Garden City Grady Colin. „To je jeden celý člověk denně, kterého můžeme přeřadit na jinou práci.“

Malá konstrukce, snadné zaškolení

Robot Whiz, který je poháněn systémem BrainOS společnosti Brain Corp, dokáže zaznamenat až 600 úklidových tras, pro které personál naučí robota úvodní úklidovou trasu při jeho prvním použití.

Trasy jsou ve Whizovi uloženy, takže může úklidovou trasu samostatně opakovat. Prostřednictvím cloudové vizualizace dat lze shromažďovat a analyzovat zprávy o úklidu a stavu robota Whiz.

Malé rozměry systému a navigace s podporou počítačového vidění pomáhají systému Whiz vyhýbat se překážkám a přibližovat se ke stěnám, zatímco pager s upozorněními může v reálném čase zasílat výstrahy v případě neočekávaných problémů.

Společnost SoftBank uvedla, že Whiz dokáže na jedno nabití baterie uklízet plochy o rozloze až 1400 čtverečních metrů, což je přibližně velikost tří basketbalových hřišť, a to po dobu až tří hodin.

Cestování se vrací, ale hotelový personál ne

Cestující se po pandemii vrátili, ale hoteloví pracovníci nikoliv, což pro pohostinství představuje nebývalý problém v oblasti personálního zajištění.

Není to kvůli nedostatku snahy. Hotely od začátku roku 2020 zvýšily hodinové mzdy o 25 % a zaměstnavatelé nabízejí větší flexibilitu v plánování. Přesto nejsou pracovníci nikde k vidění.

Grady Colin, generální ředitel hotelu Garden City, říká, že nehodlá omezit každodenní úklid pokojů ani noční úklid. Říká, že hosté přicházejí do hotelu a očekávají luxusní zážitek.

Zdroj: NPR; SoftBank; Robotics Business Review