NGAS jsou novou generací létajících tankerů. Jsou navrženy tak, aby přežily vzdušný boj

USA zahájily program NGAS. To je projekt nových létajících tankerů. Tankovací letouny budoucnosti mají poskytovat leteckou podporu letounům nové generace, jako je B-21 Raider nebo víceúčelové letouny v rámci programu NGAD. Očekávání od nového zařízení jsou velmi vysoká. Má operovat v podmínkách, kde moderní letouny tohoto typu nemají šanci přežít, jak píše server Breaking Defense.

Program NGAS má zcela změnit úlohu létajících tankerů. V současné době jsou to velká, relativně pomalá, snadno zjistitelná a prakticky bezbranná letadla. Důvodem je skutečnost, že moderní létající tankery jsou konstrukčně upraveny jako osobní nebo dopravní letadla.

I po úpravě svého vybavení a použití systémů sebeobrany nebo radioelektronického boje jsou v případě výskytu nepřátelského letadla zcela bezbranné. Proto mohou operovat pouze v bezpečném prostoru, kde je neohrožují nepřátelská letadla ani jejich protiletadlová obrana.

Tento problém částečně řeší bezpilotní létající tankery, ale americké letectvo uznalo, že nízká schopnost přežití v nepřátelském prostředí klade na použití leteckých tankerů příliš mnoho omezení.

Řešení tohoto problému se nachází v NGAS, létajícím tankeru se zcela novými schopnostmi. V původních předpokladech programu, které byly zveřejněny na konci ledna 2023, se uvádí, že letectvo USA pokračuje ve vývoji koncepcí tankerů nové generace, které reagují na měnící se strategické prostředí.

Tyto velmi obecné předpoklady souvisejí s programem Hard Kill Self Protection Countermeasure System (HKSPCS), který byl vyhlášen o tři roky dříve. Jeho cílem je vyvinout nová sebeobranná opatření pro v současnosti bezbranné letouny, tj. malé bojové drony, které je ochrání například ve vzduchu, a také různé typy nástrah vzduch-vzduch.

To zapadá do práce leteckých společností, které v rámci programů KC-Z nebo KC-Y vyvíjejí koncepty létajících tankerů nové generace, tj. letounů určených pro tuto úlohu od základu, které vykazují vyvinuté vlastnosti stealth.

Takové letouny vyvíjejí mimo jiné společnosti Boeing a Lockheed-Martin, která díky spolupráci s Airbusem již vyvinula tanker LMXT, jenž je zaměřen na budoucnost. Tato práce nabývá na významu nejen v souvislosti s novými požadavky amerického letectví, ale také z prozaického důvodu, že americká flotila létajících tankerů stárne.

Letadla, která ji tvoří, jsou většinou několik desítek let stará. Dobrým příkladem jsou létající tankery KC-135, jejichž první exempláře vstoupily do služby v roce 1957 a na jejichž základě byly v následujících letech vyvinuty mimo jiné osobní Boeing 707 a dopravní varianta Boeing C-135 Stratolifter, jak uvádí web Air and Space Forces.

Proč jsou létající tankery tak důležité?

Létající tankery jsou letouny, které na rozdíl od bojových letounů obvykle nevyvolávají příliš mnoho vzrušení. Jejich význam však lze jen stěží přeceňovat, protože jejich úloha zdaleka nespočívá jen ve zvyšování doletu ostatních strojů.

Létající tanker je takzvaný multiplikátor sil. Vhodně rozšířená flotila těchto letounů zvyšuje schopnosti ostatních strojů. Například pokud máme, jako v případě Polska, 48 letounů F-16, po jejich doplnění několika leteckými tankery máme schopnosti, jako kdybychom měli mnohem více letounů F-16.

Je to dáno tím, že díky možnosti doplnit palivo ve vzduchu nemusí bojové letouny ztrácet čas návratem na základnu, a tak je zajištěna kontinuita hlídkování v určité oblasti menším počtem letadel.

Zároveň se zkracuje doba, po kterou hrozí zničení cenných strojů na zemi. Díky možnosti doplňování paliva za letu mohou letadla startovat s téměř prázdnými nádržemi z mnohem kratší, např. po útoku zničené dráhy.

Zdroj: redakce, breakingdefense.com, airandspaceforces.com