Německý FW 200 Condor byl těžký bombardér, kterého se spojenci báli

Za druhé světové války měly obě strany konfliktu takzvané těžké bombardéry. Jednalo se o největší bombardéry, obvykle se čtyřmi motory a které by nesly největší užitečný náklad dané vojenské letecké armády. Když si představíte spojenecké síly, vybaví se vám letadla jako Avro Lancaster, Boeing B-17 a Handley Page Halifax, píše server Hot Cars. Ale co těžké bombardéry na německé straně?

Technicky vzato Německo nikdy nemělo těžký bombardér. Jediným letounem, který za něj mohli označit, byl poněkud problematický Heinkel He 177 Greif neboli Griffin. Německé letectvo však mělo něco, co, kdyby se stalo těžkým bombardérem, mohlo spojeneckým silám způsobit nemalé potíže.

Byl to námořní hlídkový letoun a bombardér Focke-Wulf Fw 200 Condor s dlouhým doletem, vyvinutý z předválečného dopravního letounu. Condor byl jedním z nejobávaněji vypadajících letounů celé války a obtěžování spojeneckých konvojů způsobovalo Britům v prvních letech konfliktu skutečné bolesti hlavy.

Konstrukce a vývoj letounu Condor

Vývoj letounu Condor asi neprobíhal tak, jak byste očekávali. Vzhledem k tomu, že jeho první let se uskutečnil v roce 1937, mohli bychom si myslet, že zpočátku měl civilní účel. A měli byste pravdu! Kurt Tank ze společnosti Focke-Wulf řekl doktoru Rudolfu Stuesselovi ze společnosti Lufthansa, aby vyvinul dopravní letadlo, které by mohlo přepravovat cestující do Spojených států. V té době to byl neobvyklý nápad, protože většina transatlantických letadel byly hydroplány, ale Condor by startoval z pevniny. Nápad byl však schválen a první letadlo vzlétlo v červenci 1937.

Přibližně v té době si japonské námořnictvo vyžádalo vojenskou verzi letounu. Vznikl tak letoun Fw 200 V10, který se díky vypuknutí druhé světové války do Japonska nikdy nedostal. Ve specifikaci Fw 200 C-3 byl letoun poháněn čtyřmi devítiválcovými motory Bramo 323R-2, každý z nich dával výkon kolem 1200 koní a všechny měly třílisté stavitelné vrtule. Tyto motory umožňovaly Condoru dosáhnout maximální rychlosti 334 km/h a dolet 3 556 km.

Condor v německých službách

Před začátkem války provozovala Condor společnost Deutsche Lufthansa. Letouny Condor si objednaly také japonské císařské aerolinie, ale vzhledem k vypuknutí války je místo nich dostala Lufthansa. Netrvalo by dlouho a letoun by byl brzy protlačen do služeb Luftwaffe. Letoun byl zpočátku používán k podpoře Kriegsmarine (válečného námořnictva Německa), většinou k námořnímu hlídkování a průzkumu a zároveň k vyhledávání spojeneckých konvojů, na které měly útočit ponorky.

Letoun Fw 200 mohl nést až 997 kg a také značné množství námořních min. Odhaduje se, že mezi červnem 1940 a únorem 1941 Condor potopil až 365 000 tun spojeneckých lodí. Britský premiér Winston Churchill brzy nazval Fw 200 „metlou Atlantiku“. Fw 200 byl brzy nasazen do služby jako dopravní letoun, přičemž asi nejznámější roli sehrál v roce 1942, kdy dopravoval zásoby do Stalingradu pro bojující německé síly. Hitler měl dokonce Fw 200 jako svůj osobní dopravní letoun.

Zánik a přeživší po válce

Condor se brzy stal zranitelným při útoku na konvoje, když Britové začali vypouštět stíhací letouny Hawkery Hurricane z paluby dopravních lodí pomocí katapultů. Když začaly konvojům pomáhat eskortní letadlové lodě Royal Navy vybavené stíhačkami Grumman Wildcat, musel si Condor hlídat záda, pokud zaútočil na konvoj. Letoun zůstal ve službě až do konce války, ačkoli některé letecké společnosti pokračovaly v létání s Condorem i po válce. Dochoval se pouze jeden kompletní Condor, který byl vystaven v Trondheimského fjordu v Norsku a v posledních letech je pomalu restaurován. Nyní je vystaven na berlínském letišti Tempelhof v hangáru 7.

Těžký bombardér, kterého se spojenci báli

V letounu Fw 200 se skrýval vážný potenciál těžkého bombardéru a pro mnohé spojence bylo možná překvapením, že letoun nebyl upraven tak, aby se stal těžkým strategickým bombardérem. Kdyby se tak stalo, mohl způsobit spoušť a britských městech a leteckých základnách. I tak ale našel pro Němce velmi důležitou roli jako námořní útočný letoun a dokázal toho dost na to, aby způsobil Britům velké problémy, když se snažili dostat své zásilky přes Atlantický oceán.

Zdroj: hotcars.com