NASA potvrdila objev 5000. exoplanety. A další miliardy planet zbývá najít

Pátrání po planetách mimo naši sluneční soustavu nyní dosáhlo významného milníku. Astronomové oznámili objev 5 000. exoplanety a zbývá jich najít dalších stovky miliard, píše server New Atlas.

Tento milník byl překročen tento týden poté, co byla na základě kandidátských signálů v datech z druhé mise kosmického dalekohledu Kepler K2 potvrzena nová skupina 65 exoplanet, čímž se celkový počet dosud objevených planet zvýšil na 5 005. Mezi nimi je i nový systém pěti malých planet obíhajících kolem červeného trpaslíka s názvem K2-384, podobně jako slavný systém TRAPPIST-1. Většinu ostatních nově objevených planet tvoří superzemě a minineptuny, stejně jako několik světů velikosti Jupiteru.

Od roku 1992, kdy byla objevena vůbec první exoplaneta, se tempo objevů zrychlilo se spuštěním kosmického dalekohledu Kepler v roce 2009, který má na svědomí více než dvě třetiny potvrzených exoplanet. Po něm následoval v roce 2018 dalekohled TESS, který se lovu věnuje dodnes.

A to jsme sotva začali škrábat povrch. Většina dosud objevených planet je z kosmického hlediska blízko, což napovídá, že tam venku je ještě nezměrné množství světů. K pátrání přispějí i nadcházející mise, jako je římský vesmírný teleskop Nancy Grace, zatímco nedávno vypuštěný vesmírný teleskop Jamese Webba pomůže astronomům podrobněji charakterizovat známé planety.

Zdroj: newatlas.com