Nákladní lodě budou na mořích tahat „draci“

Francouzská společnost Airseas nainstalovala svůj první automatizovaný drak Seawing na nákladní loď společnosti Airbus a v lednu zahájí šestiměsíční zkoušky. Odhaduje se, že „mořský drak“ ušetří až 20 procent paliva a emisí, napsal web New Atlas.

Nákladní 154 metrů dlouhou loď využívá společnost Airbus k přepravě velkých leteckých konstrukcí mezi svými výrobními podniky a montážním závodem ve francouzském Toulouse.

Nyní je vybavena foliovým drakem o ploše 500 metrů čtverečních a veškerým vybavením potřebným pro provoz systému Seawing. Ten se automaticky rozvine, poté se zvedne z paluby na stožár, aby zachytil vítr a nakonec se uvolní na dlouhém laně, aby se dostal do silného větru ve výšce okolo 200 metrů nad hladinou moře.

Počítače Seawing jsou propojeny s navigačními systémy lodi, monitorují podmínky větru a přesměrovávají loď tak, aby se vydala co nejefektivnější cestou, aniž by to ovlivnilo čas jejího příjezdu. Drak, který bude využíván k testování, je poloviční než definitivní drak o ploše 1 000 metrů čtverečním pro nasazení na komerční provoz lodí.

Firma Airseas prohlašuje, že systém Seawing lze namontovat prakticky na všechny typy lodí, což vyžaduje pouze dva dny na přestavbu.

„Před deseti lety jsme se pustili do ambiciózního projektu a využili jsme naše znalosti z leteckého průmyslu k vytvoření čistší lodní přepravy,“ řekl Vincent Bernatets, generální ředitel Airseas a bývalý inženýr společnosti Airbus. 

Náklady na palivo pro velké nákladní lodě jsou enormní a 20procentní úspora by velmi rychle dosáhla významného čísla. Zlepšení kvality životního prostředí je ale tím nejvýznamnějším bonusem.

Zdroj: New Atlas