Na německé silnice vyjel první solární nákladní automobil

Na střechách se objevuje stále více solárních panelů a na silnicích přibývá elektromobilů. Kdy přijde čas na kombinaci obou technologií a výrobu soběstačných vozidel poháněných fotovoltaikou? Tím se zabývá portál wissenschaft.de.

Němečtí inženýři z Fraunhoferova institutu se pochlubili výsledky svého projektu Charging PV: Osmnáctitunový elektrický nákladní automobil je poháněný (alespoň částečně) solární energií. Vozidlo prošlo standardní technickou kontrolou a již bylo schváleno pro provoz na německých silnicích.

Největší výzvou bylo zajistit, aby fotovoltaické panely byly dostatečně lehké a daly se bez problémů instalovat na střechu průměrného nákladního automobilu, a připojit je k elektronice a bateriím vozidla.

Konstruktéři se museli postarat také o speciální bezpečnostní systémy. Použité vysokonapěťové moduly generují napětí až 400 V a v případě nehody se během jedné sekundy automaticky odpojí od sítě.

Použité panely generují 3,5 kW energie, což stačí na pokrytí přibližně 10 % energetické potřeby vozidla. To není mnoho a vůz samozřejmě stále vyžaduje tradiční nabíjení, ale autoři projektu připomínají, že stále máme co do činění s prototypem. „Po úspěšném uvedení vysokonapěťového fotovoltaického systému do provozu jsme dosáhli hlavního cíle, kterým bylo prokázat proveditelnost panelů integrovaných do těžkého užitkového vozidla,“ říká vedoucí týmu Christoph Kutter.

Vynález Fraunhoferova institutu v současné době používá společnost Alexander Bürkle GmbH z Freiburgu a vědci náklaďák budou příští rok sledovat a testovat jeho výkonnost za různých podmínek.

Zdroj: wissenschaft.de