Na dně Temže stále leží vrak lodi z roku 1944 s výbušninami o síle 1400 TNT. Co je zač?

Tři stožáry trčící nad hladinou poblíž pobřežního města Sheerness ve Velké Británii označují místo, kde už téměř 80 let rezaví smrtelně nebezpečný vrak. Stožáry patří SS Richard Montgomery, americké lodi z druhé světové války, která, naložena bombami, najela v srpnu 1944 na mělčinu. Zpola potopený vrak, vzdálený pouhé 2 km od pevniny, má v nákladovém prostoru stále 1400 tun TNT, píše se na webu Newscientist.

Britská vláda oznámila, že letos plánuje zkrátit silné ocelové stožáry, aby snížila jejich hmotnost. Tento krok by měl zabránit jejich zřícení do podpalubí. Pokud by totiž ke zřícení došlo, náraz stožárů na bomby by mohl způsobit výbuch. Mluvčí britského ministerstva dopravy uvedl, že vrak je v relativně stabilním stavu, a že odborníci nyní provádějí podrobné průzkumy, aby určili, o kolik je třeba stožáry zkrátit.

Velká část nebezpečného nákladu lodě SS Richard Montgomery byla odvezena již v roce 1944. Práce však byly zastaveny poté, co tehdejší britská Admiralita odmítla dělníkům za vykládku bomb vyplatit peníze za riziko. Tenkrát přitom byla největší šance na bezpečné vylovení výbušného nákladu.

Již dřívější vyšetřování odborníků odhalilo, že výbuch na vraku by rozbil prakticky všechna okna v Sheernessu a vyslal by do výšky téměř 3 kilometrů 300 metrů široký sloup bahna, kovu a munice. Výbuch takového rozsahu by byl jednou z největších nejaderných explozí na světě a způsobil by rozsáhlou zkázu a smrt. Další obavy vzbuzuje blízkost obřího terminálu na zkapalněný zemní plyn na ostrově Grain. Supertankery na cestě k terminálu proplouvají 200 metrů od vraku.

Jak pravděpodobný je výbuch?

Nevybuchlé bomby jsou vždy nebezpečné a nepředvídatelné, a proto se obvykle ihned po nálezu zabezpečují. Zvláštním problémem v případě SS Richard Montgomery je, že mnoho menších tříštivých bomb na palubě bylo v okamžiku ztroskotání připraveno k použití. Za normálních okolností se bomby, kvůli bezpečnosti, přepravují bez rozbušek.

V roce 1999 požádala vláda Spojeného království konzultanty o provedení posouzení rizik. Ti dospěli k závěru, že některé bomby mají vyšší riziko předčasné detonace. Konzultanti uvedli, že vrak se začne rozpadat za 10 až 20 let a výbuch jedné bomby by mohl spustit řetězovou reakci. Nicnedělání už podle nich nepřipadá v úvahu. V roce 2001 se sešli vysocí úředníci, aby tuto zprávu projednali, a shodli se, že čas otálení skončil. To bylo před 21 lety.

„Bomby je třeba odstranit. Dříve nebo později se s tím musí něco udělat,“ řekl letos v lednu David Alexander z Institutu pro snižování rizik a katastrof na University College London. Otázkou ale zůstává, zda zásah nepřijde pozdě.

Zdroj: newscientist.com