Lidé se bojí pořizovat elektroauta ze strachu, kde budou nabíjet své baterie. Co kdyby vaše auto nabíjela silnice?

Lidé se vyhýbají nákupu elektromobilů často ze strachu či obav, že nabíjecí infrastruktura není dostatečná, nebo že své auto nenabijí včas. Tato obava je označována jako takzvaná „dojezdová úzkost“. Co kdyby ale vaše elektroauto nabíjela přímo silnice, po které pojedete?

V roce 2020 oznámila izraelská společnost Electreon v koordinaci s evropskou infrastrukturou a partnerem pro rozvoj měst Eurovia (společnost Vinci) svůj první projekt bezdrátového elektrického silničního systému (ERS) v Německu, v městě Karlsruhe. Projekt se zaměří na elektrifikaci silnice, která vede přes školicí středisko EnBW v přístavu Karlsruhe k místnímu systému veřejné dopravy. Elektrický veřejný autobus bude jezdit během dopravních špiček, aby demonstroval životaschopnost technologie. Použití nové technologie nabíjecích silnic se plánuje i ve Francii, Belgii a jinde v Německu.

Úplně první prototyp této technologie byl již použit v Izraeli, kdy se na dvoukilometrovém úseku silnice nabíjely autobusy. Ve Švédsku se zase testovaly návěsy nákladních automobilů a vliv zimy na 1,6 km dlouhé nabíjecí silnici. A na jaře příštího roku bude zprovozněna v Detroitu (USA) první míle veřejné silnice, která bude nabíjet během jízdy nejen autobusy, elektrická nákladní vozidla, ale i běžné elektromobily.

Podle webu TheDailyBeast se jedná o stejnou technologii, která se používá k bezdrátovému nabíjení chytrých telefonů, jen v mnohem větším měřítku. Do asfaltu silnice jsou nainstalovány magnetické cívky připojené k elektrické síti a ty pak vysílají magnetické pole, které zachytí přijímač namontovaný na podvozku elektromobilu. Ten se při jízdě po takto upravené silnici nabíjí výkonem 20 kilowattů, což je zhruba stejná spotřeba, jakou má auto při dálničních rychlostech. Přijímač na podvozku elektromobilu může být instalován na montážní lince nebo jako dodatečné příslušenství a bude fungovat jak za jízdy, tak při zaparkování vozidla.

Osobní automobily by potenciálně potřebovaly jeden přijímač, zatímco autobusy a návěsy tahačů by jich mohly potřebovat šest nebo více. Řidiči by měli platit poplatky za nabíjení baterie svého vozu pouze v případě, že ho budou dobíjet za jízdy na silnici.

Zastánci dobíjecích silnic tvrdí, že pokud by tuto technologii přijal každý stát, mohlo by to znamenat bezproblémové cestování v elektromobilu v jakékoli zemi, aniž by se muselo zastavovat kvůli dobíjení.

Existují však nevyřešené otázky. Přijímače na podvozcích elektromobilů budou vyžadovat polovodiče a podle některých předpovědí se celosvětový nedostatek čipů protáhne až do roku 2026. „V tuto chvíli nepředpokládáme žádný nedostatek materiálu. Pokud tento problém nastane, vymyslíme strategii, jako ho vyřešit,“ řekla Michelle Muellerová, projektová manažerka pro propojená a automatizovaná vozidla v MDOT.

Společnost Electreon o své technologii tvrdí, že výhody z ní vyplývající jsou i pro ty, kteří nevlastní elektrické vozidlo: čistší vzduch, méně hluku a vyšší efektivita komerčních dodávek.

Zdroj: thedailybeast.com, electreon.com