Létající špioni u Krymu. RC-135W Rivet Joint dříve létal nad Českem

Poprvé od začátku ruské agrese proti Ukrajině se v blízkosti Krymu otevřeně objevila letadla NATO. Průzkum prováděly britské letouny radioelektronického průzkumu. Kromě sběru dat šlo také o demonstraci. Stroje měly zapnuté odpovídače, takže jejich let mohli sledovat civilisté z celého světa.

Letoun RC-135W Rivet Joint je očima a ušima armády. Ačkoli obvykle létá v přátelském nebo mezinárodním vzdušném prostoru, je schopen nahlížet do vzdálenosti desítek nebo dokonce stovek kilometrů, hluboko na území jiných zemí.

Před začátkem války na Ukrajině byl každý veřejně známý let těchto průzkumných letounů mediální událostí.

Průzkum nad Černým mořem

Válka nad naší východní hranicí tuto situaci změnila. Nebe nad Polskem neustále hlídají letadla NATO a podél východních hranic pravidelně létají různé letouny rádiového průzkumu. Patří mezi ně i letoun RC-135W Rivet Joint, který hlídkuje podél hranic s Ukrajinou a Běloruskem a létá také v okolí Kaliningradské oblasti.

Nedávno však tyto stroje vykonaly neobvyklou misi. Poprvé od vypuknutí války letěly viditelně pro celý svět (se zapnutými odpovídači) hluboko do Černého moře a přiblížily se k Ruskem okupovanému Krymu. Jaký mohl být účel takových letů?

Létající průzkumný letoun

Letoun RC-135 Rivet Joint je konstrukcí odvozenou od osobního Boeingu 707. Tento inovativní stroj před lety zaujal americkou armádu, což vedlo k jeho úpravě na létající tanker a dopravní letoun a také na základě vojenské verze ke konstrukci průzkumné varianty.

Tento velký stroj (rozpětí křídel 40 metrů, délka 41 metrů, vzletová hmotnost 146 tun) je určen k provádění radiotechnického průzkumu. Jeho první verze ze 60. let, nazvaná Porcupine, se vyznačovala četnými anténami vyčnívajícími z trupu.

Konstrukce se vyvíjela spolu s technologickým pokrokem. Dnes jsou všechny druhy antén a senzorů buď zabudovány do trupu letadla, nebo zakryty obloukovými kryty.

Velikost letounu umožňuje použití výkonných antén, což se spolu s dlouhým doletem přes 9 000 km promítá do průzkumných schopností. V době studené války byla verze RC-135E schopna detekovat objekt velikosti fotbalového míče na vzdálenost téměř 500 km, což jí umožnilo sledovat testy sovětských balistických raket.

Postupem času byly vyvinuty i specializované varianty těchto strojů, jako například letoun RC-135V určený ke sledování elektromagnetických emisí nebo letoun RC-135X, který sbírá údaje o návratu balistických raket mezikontinentálního doletu do atmosféry, tedy krátce před zásahem cíle.

Letouny, které nedávno létaly i nad Českem a v posledních dnech hlídkovaly na Krymu, jsou britskou verzí letounu RC-135W, známou také jako Air Seekers. Tři letouny tohoto typu, patřící 51. letce RAF, dosáhly operační připravenosti nedávno, a to v roce 2018.

Předváděcí let

Jejich let byl také jakousi demonstrací. Letadla měla zapnuté odpovídače, takže jejich let byl viditelný i pro miliony uživatelů služeb sledování letového provozu, jako je FlightRadar24.

Stroje přeletěly z Rumunska, letěly jižně od Krymu a ruské námořní základny v Sevastopolu v mezinárodním vzdušném prostoru a poté se přiblížily k východnímu pobřeží Černého moře.

Nachází se zde i další ruská námořní základna Novorossijsk, kde po ukrajinských útocích na Krym sídlila mimo jiné letadla z letiště Saki-Novofiodorovka. Co konkrétně mohly britské stroje sledovat?

SIGINT neboli vidění neviditelného

Letouny elektronického průzkumu – ačkoli se mohou na první pohled podobat strojům včasné výstrahy, běžně označovaným jako AWACS, protože mají anténní kryty mají jinou úlohu. Jejich hlavním úkolem (i když obvykle mají také jeden) není kontrola vzdušného prostoru, ale zaznamenávání různých typů emisí, nejen elektromagnetických.

Vojenská technika neustále něco vysílá. Všechny druhy komunikace, výměna dat, aktivace radaru. To vše spočívá ve vysílání rádiových vln.

Pokud se vozidlo nebo letadlo pohybuje v naprostém rádiovém tichu – vyzařuje teplo, které mohou senzory, jako je IRST, detekovat na vzdálenost desítek kilometrů. Různé objekty mohou být detekovány také pomocí radarů, které snímají nejen vzdušný prostor, ale i zemský povrch.

Úkoly tohoto typu mají obecný název SIGINT (Signal Intelligence) a server Milmag, který o britské misi referuje, je podrobněji rozepisuje:

ELINT (elektronické zpravodajství): detekce a rozpoznávání signálů vysílaných elektronickým vojenským vybavením, radarovými stanicemi a transpondéry;
COMINT (Communications Intelligence): detekce a rozpoznávání komunikací;
FISINT (Foreign Instrumentation Signals Intelligence): detekce a rozpoznávání signálů generovaných telemetrickými zařízeními;
MASINT (Measurement and Signature Intelligence): monitorování a měření emisí v elektromagnetickém a infračerveném spektru;
RADINT (Radar Intelligence): záznam signálů vysílaných radarovými stanicemi.

Dálkový průzkum

To vše poskytuje obraz toho, co se děje stovky kilometrů daleko, hluboko na území cizího státu. Současně umožňuje zaznamenávat, zpracovávat a shromažďovat emisní vzory, charakteristické pro různé typy zařízení.

Na základě těchto údajů je pak možné snadněji zjistit nejen přítomnost objektu, ale na dálku, z bezpečné vzdálenosti, určit, že letí určitý typ vojenského letadla, pohybují se obrněné jednotky nebo byl odpálen určitý typ rakety.

Zdroj: milmag.pl, Wikipedia, redakce